Varför ladda upp andras bilder

Har återigen blivit utsatt för en olovlig användning av en av mina bilder. Den här gången var det en användare på tumblr.com som laddat upp en av mina bilder från 500px.com till sitt flöde. Vet faktiskt inte om detta är ett vanligare fenomen på den sidan jämfört med exempelvis Flickr. Är ju enbart bilder som jag laddat upp på 500px som blivit utsatta vad det verkar. Tack och lov var supporten från Tumblr snabb och har nu, enligt uppgift i mail plockat bort bilden.

Men det jag undrar över är vad det är för vits att ladda upp bilder från andra fotografer som sitt eget fotoflöde. Varför ska man per automatik ladda upp bilder taggade med ett visst nyckelord till sin egen bildström? I det senaste fallet så anges länken till originalsidan så då blir det ju än fånigare om man publicerar det som sitt eget…Måste ju dessutom bli hur många bilder som helst om man ha ett brett sökord. Å är tanken att man skapar sitt eget flöde så måste det väl finnas andra sätt att göra det på.

En tanke jag hade är också att bildsajternas gränssnitt blir lite tuffare beroende på hur rättigheterna på bilderna är taggade. Det borde väl ändå gå att anpassa så att de åtminstone inte bidrar till spridningen. Sen att det inte går att komma ifrån helt och hållet inser jag också

Sen är ju inte mina bilder något revolutionerande material, men det är principen när en person nyttjar bilderna på ett otillåtet sätt som stör mig.

Kommentera

