Ännu en olovlig användning av en av mina bilder

Jag skrev ju tidigare om min historia kring det amerikanska bolaget som norpat min bild.

När jag hade dialogen med Göran Ardvidson så kom vi inne på det här med bildbanker på nätet, sk. stock image, och vilka priser som bilderna där hade. På en sådan sajt kan man som fotograf ladda upp bilder som man sedan kan få betalt för (sajten tar lite provision också misstänker jag). Detta var en helt ny värld som jag inte visste särskilt mycket om. Jag hade ju ångan uppe sent den där kvällen (och glömde av någon anledning av att jag skulle jobba dagen efter) så jag registrerade ett konto på 500px.com och laddade upp några bilder. Rättigheterna till bilden är inställda på All rights reserved. Själva sajten fungerade lite som Flickr, men här fanns även alternativ att köpa bilderna. Det var några personer som tyckte bilderna var trevliga och markerade med ”gilla” osv. Efter lite trixande så la jag ner för kvällen/natten och gick och la mig.

Nu när jag lärt mig bildsökning så tänkte jag testa den bild som fick mest uppmärksamhet på 500px.com om det kan ha hänt något med den. Tänkte väl att jag inte skulle få det efter så kort tid men ändå. Döm om min förvåning när jag då får träff på en person på Flickr som har en tjänst på nätet (skrev ett inlägg om ifttt.com tidigare) inställd på att ladda ner bilder från 500px.com med en viss tagg, gissningsvis ”food”.

Min bild publicerades nu alltså på denna okände persons Flickrkonto som i sin tur hade inställningen All rights reserved. Personen hade en kryptisk länk till min bild på 500px.com. Här används alltså min bild utan att jag givit mitt medgivande

Jag anmälde därför bilden till Flickr (enkel åtgärd) igår för olovlig användning och nu när jag gick in på personens Flickrkonto har min ursprungliga bild nu ersatts med följande.

Case-closed

Nu håller jag tummarna att jag slipper hålla på med det här jagandet utan att jag istället kan ägna tiden till att plåta och publicera.

 

2 comments

    1. Eller hur. Ja jag var tvungen att kolla in sidan efter vår dialog. Hoppas nu återfå tilltron till bilder på webben. Vilar mig i form några dagar.

Kommentera

