Hittade min bild på en okänd webbsida

Idag var jag nästan beredd att avregga mitt bildkonto på Flickr. Jag har det senaste dygnet upptäckt att ett par av mina bilder befunnit sig på hemsidor som jag inte varit medveten om. En av de hemsidorna jag fick träff på var ett amerikanskt bolag i försäkringsbranschen. Tyvärr visade det sig att de använde min bild på ett otillåtet sätt

Running  (All rights reserved)

Historien börjar egentligen på avslutningstillställningen i #Blogg100-utmaningen. Där gavs vem som helst en 5-minutare att berätta om sin resa över 100 blogginlägg. Bland annat berättade Anders Engström (www.bakelit.com) om sitt inlägg Avslöjande: Inga svenskar i Sverigedemokraternas program och hur han med bildsökning på nätet kunde återfinna bilderna i programmet på andra sidor på nätet. Förutom den fantastiska storyn så blev jag själv lite nyfiken att testa Google:s bildsök.

Jag fick för ett bra tag sedan en förfrågan från en person som ville använda en av mina bilder i Flickr. Personen angav att bilden skulle användas i en blogg. Jag sa OK till det bara det någonstans framgick att jag tagit bilden. Personen tackade och lovade att höra av sig när bloggen var uppe. Nu har det gått några månader och jag hade inte hört något. Nu testade jag Google:s bildsök utifrån bilden jag lovade bort.

Jag valde ut en direktlänk till en av bildfilerna och bildsökte. Vips, så dök det upp ett antal länkar där jag ser att min bild förekommer, däribland det amerikanska bolaget jag nämnde inledningsvis. Jag blev till en början lite smickrad av att se min bild befinna sig i ett sammanhang utanför mina flöden, men ganska snabbt blev jag också irriterad över att företaget använder min bild utan att det någonstans framgår att jag tagit den. Jag har under min tid på Flickr ändrat hur jag vill att mina bilder ska behandlas. Den kan då möjligen vara uppsnappad under den tidigare licensieringen som tillåter användning så länge det anges att det är jag som tagit bilden, att den är opåverkad samt att den inte används kommersiellt. En företagsblogg betraktar i alla fall jag som ett kommersiellt sammanhang där bilden inte kan användas utan att först checka av med mig. Nu har jag inställningen All rights reserved. Då är det ingen tvekan om vad som gäller tänker jag.

Jag skickar iväg ett mail till företaget och förklarar att jag hittat min bild på deras hemsida och att jag vill att de gör rätt för sig genom att till en början ange mitt namn i anslutning till bilden och att de, för fortsatt användning behöver betala en summa pengar till mig. Jag får ett svar från bolaget där de förklarar att det troligen skett ett misstag i bildhanteringen på webbföretaget som byggt hemsidan. Det hade utgått från att bilden var fri att använda. Oklart hur webbföretaget snappat upp bilden. De lovar att plocka bort bilden och skriver samtidigt en fråga om hur mycket jag vill ha för att de ska kunna använda bilden. Ja hur mycket kostar en bild att använda?

Jag börjar med att gå in på Svenska Fotografers förbund och hittar där en guide till vilka priser som kan tänkas gälla. Sedan är det ju alltid en fråga om kvalitet på bilden, originalitet m.m. som avgör slutpriset. Jag visste ju redan från början att bilden inte direkt skulle göra mig stormrik men några dollars kanske.

Efter det slängde jag ut en fråga på Twitter

Tweet

Dilemmat var ju att jag i var väldigt smickrad över att en av mina bilder upptäckts och användes. Samtidigt ska företaget göra rätt för sig och åtminstone ge mig cred för bilden – hur ska den annars kopplas till mig om någon mot förmodan blir nyfiken.

Vill tacka Göran Arvidson som guidade mig i denna, till viss del nya värld om prissättning och sajter där det går att hitta bilder till olika sammanhang. Efter några meddelanden samt att jag kollade in några bildsajter så mailade jag till företaget vad jag ville ha betalt och att de skulle ange att jag tagit bilden. Det troliga var att jag begärde alldeles för mycket (=de hade troligen inte betalat 1 US-dollar för den) men den risken var jag beredd att ta.

Då detta skedde närmare midnatt så fick jag svar ganska omgående att de stod fast vid beslutet att plocka bort bilden och ursäktade sig för besväret.

Nu kände jag mig väldigt liten och i viss mån uppgiven. Förutom att klockan var över midnatt så var det surt att bara släppa detta i och med att de plockade bort bilden på sin sida. Hade detta hänt i Sverige hade jag haft rätt att kräva ersättning för tiden då bilden hade använts. Ger väl inga astronomiska belopp men ändå. Hur fasen driver jag en process själv… mot en firma på andra sidan jordklotet…Bara mödan att få svar på frågan Har USA samma regler som vi… osv…osv…

Jag släppte tanken på att maila vidare med firman och har än så länge kvar mitt konto på Flickr.

Nu funderar jag på om det överhuvudtaget är möjligt att finnas på nätet med sina bilder utan att de används på fel sätt. Att lägga en stor byline är ju ett alternativ (som jag testade här). Men det tycker jag förstör mycket av själva intrycket av bilden.

 

P.S Jag ska kanske vara extra tydlig med att jag gärna ser att mina bilder används i olika sammanhang på nätet eller hemmavid i en tavelram om det mot förmodan skulle bli aktuellt. Jag vill bara ha koll på när det sker. D.S

Kommentera

