Fick svar…eller respons från SL

I söndags fick jag svar på mina frågor som jag ställde till SL för en dryg vecka sedan, med anledning av SD:s reklamkampanj som pågår i tunnelbanan om att få bort det organiserade tiggeriet.

Hej Patrik!

Jag har läst ditt mejl angående reklamkampanjen i SL-trafiken.

All reklam i SL-trafiken ska följa gällande lagstiftning och SL:s riktlinjer.
 
Enligt våra riktlinjer är det tillåtet med politisk reklam i SL-trafiken. Vi kan inte inskränka i rätten att driva en politisk kampanj för ett parti som är invalt i Sveriges riksdag. Trafikförvaltningen och SL är en del av det politiska systemet då vi ingår i Stockholms Läns Landsting. 
 
När det gäller Sverigedemokraternas kampanj har vi kommit fram till att innehållet inte strider mot gällande lagstiftning eller riktlinjer. 
 
SL tar inte ställning i de politiska budskapen som framförs i samband med den pågående valkampanjen. Det vill vi vara tydliga med. De politiska budskapen är partiernas egna.

Tack för att du hörde av dig!

Vänliga hälsningar,
SL Kundtjänst

Jag skickar in följande frågor igen

Hej
Tack för återkopplingen. 
Jag tolkar svaret att det är era riktlinjer som jag hittar på webben som det refereras till. Var i dessa hittar jag att politisk reklam skiljer sig åt från vanlig reklam?
Jag saknar i annat fall svar på mina följdfrågor om delen i riktlinjerna om vad som inte får förekomma exvis ”Reklam som kan uppfattas som stötande eller sedlighetssårande eller sårande mot folkgrupp”.
Även om SL ingår i Stockholms Läns Landsting nämns också i riktlinjerna att man inte tillåter reklam som motverkar SL:s varumärke. Tolkar jag det rätt att ni bedömt att Sverigedemokraternas kampanj inte skadar eller motverkar SL:s varumärke?
Hälsningar
Patrik
******************************************
Detta är inlägg nr 82 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

 

Kommentera

