Ställde några frågor till SL

Skrev ihop och skickade in några frågor till SL apropå SD:s reklam i tunnelbanan.

Hej SL

Jag läser era riktlinjer för reklam och evenemang i SL-trafiken efter att ha tagit del av SD:s reklam. Jag väljer att skriva ordet ”reklam” eftersom jag i era riktlinjer inte kan hitta något avsnitt som behandlar politiska budskap.

Jag vill därför veta följande:

* Finns det något annat dokument där politiska budskap tas om hand?
* Om svaret på första frågan är Nej är jag nyfiken på hur ni resonerat kring punkten ”Reklam som kan uppfattas som stötande eller sedlighetssårande eller sårande mot folkgrupp” i förhållande till det budskap som SD för ut. Jag är medveten om att ingen folkgrupp nämns i reda ord i deras reklam, men som betraktare och i det sammanhanget uppfattar åtminstone jag att reklamen tar sikte på en folkgrupp. OBS! jag vill återigen påminna om vad ni svarade på första frågan innan ett svar formuleras på den här frågan.
* Vidare i riktlinjen hittar jag följande formulering ”Reklam som motverkar SL:s varumärke godkänns inte. Dessa sorteras bort direkt av Reklamentreprenören.” Hur har resonemanget förts här. Påminner igen om svaret som gavs på första frågan.

 

******************************************
Detta är inlägg nr 76 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

One comment

Kommentera

