Hur mycket pratar jag i telefon?

På jobbet igår blev jag intervjuad om våra lokaler. Det var ett batteri med frågor som handlade om hur vi jobbar, vilka hjälpmedel vi har, om jag står och jobbar (?), vilka typer av lokaler som kan tänkas passa oss m.m. Inget uttalat mål med projektet utan bara en förstudie inledd. Men begrepp som aktivitetsbaserat kontor nämndes och direkt dök Vetenskapens Världs (tillgängligt till 18 juni 2014) program upp samt även DN:s artikel om Försäkringskassans nya lokaler.

Ett avsnitt behandlade kommunikationsvägar. Hur vi kommunicerar med varandra. Dels i gruppen (typ mailar jag till rumsgrannen) men även till andra i organisationen.

Då fick jag frågan ”Hur stor del av din dag pratar du i telefon?” Det jag insåg när jag svarade på frågorna var att jag knappt pratar i telefon. Istället är det mail och snabbmeddelanden som jag använder mest. Mailandet är överlägset andra sätt för mig att komma i kontakt med folk internt på jobbet eller externt. Mail är bra för dokumentering m.m. samt enkelt att följa upp när jag skickat ett mail. Många gånger hade det nog dock varit både effektivare och dessutom trevligare med ett telefonsamtal. Istället för att invänta ett besked på mail, som kan komma idag, imorgon eller nästa vecka så kan jag ju få besked direkt om jag ringer upp personen i fråga. Så jag kanske ska försöka ringa lite oftare även om ajfonens batteritid inte är den bästa. Lär behöva ladda den minst en gång under dagen när jag beger mig hemåt. Jag vill ju inte missa tillfället att följa twitterflödet på tåget hem samtidigt som jag lyssnar på musik i lurarna.

 

******************************************
Detta är inlägg nr 61 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

 

Kommentera

