Livets cirkel över en cappuccino

I morse tog jag en fika med en kollega. Vi pratade om allt möjligt och så kom vi in på hur läget är på jobbet. Jag berättade att jag ibland kan tänka att det vore kul att testa något helt annat än det jag gör idag. Att ges möjligheten att skola om sig till något helt annat. Jag liknade det lite vid hur barn och ungdomar rekommenderas att pröva olika sporter innan de väljer vilken sport de ska satsa vidare på. I mitt fall utövar jag en sport, men där jag i så fall skulle addera lite nya sporter till den floran.

Kopplat till livets cirkel där vi föds i blöja och kanske också dör i blöja, så har jag i så fall kanske passerat toppen och börjar nu resan utför.

Alldeles oavsett om resan utför har inletts eller ej har jag insett det viktiga i att bryta mönstret emellanåt. Bryta av det vardagliga och få in ny energi och nytt perspektiv i tillvaron, vare sig det är på jobbet eller hemma. En rejäl mönsterbrytare i detta sammanhang var när jag föräldraledig första gången. Då var jag hemma ett helt år från jobbet. För mig bidrog det den gången mycket till att jag sen kunde komma tillbaka till jobbet med ny energi och nya perspektiv. Vore coolt att kunna få till en sådan injektion fler gånger innan livets cirkel sluts.

 

******************************************
Detta är inlägg nr 60 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

 

Kommentera

