Sandiga regler

I golf är det en hiskelig massa regler som styr vad som gäller. Regler som jag ibland upplevde som krångliga, onödiga och extremt detaljerade. Ofta såg jag på reglerna som något som gav mig bestraffning i form av pliktslag eller liknande. Det jag efter ett tag insåg när jag väl lärt mig reglerna var ju också att de många gånger kunde ge mig en fördel som spelare. Även om man slår bollen i vattnet så kan det ju vara bra att veta att det finns tre alternativ från vart jag kan slå bollen. Eller när jag ska droppa bollen så är det ju ibland tillåtet att droppa bollen två klubblängder från bollens ursprungliga plats.

Det finns säkert en uppsjö märkliga regler i olika sammanhang på golfbanan där man som spelare har reglerna på sin sida. Gäller ju bara att kunna reglerna. Många gånger skulle man behövt en regellots som guidar en i djungeln av alla regler.

Några regler som jag hade bra koll på var vad som gällde i sandbunkern eftersom jag hamnade där rätt ofta.

Sand är det en del på våra barns förskolegård. Jag undrar om det finns några regler som gäller för förskolans utemiljö. Om det visar sig att det inte finns regler för barnen då de befinner sig utomhus på förskolan, så gissar jag att det finns regler för vad som gäller för förskolepersonalens arbetsmiljö när de befinner sig utomhus med barnen.

Att jag funderar över detta är för att jag nyss skakat barnens kläder utomhus och det är inte lite sand från förskolans gård som dammat upp och fastnat i deras kläder. Tänker att finns det så mycket sand på kläderna så är det ju också en stor del av sanden sand som barnen och personalen troligen dragit ner i sina lungor. Inte helt optimalt kan jag tycka då sand inte är direkt hälsosam att inhalera.

Så idag lär det bli ett mail till skolchefen med mina funderingar om barnen och personalens utemiljö och hur tankarna kring all sand som yr runt av stampande fötter eller virvlande vindar.

 

******************************************
Detta är inlägg nr 59 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

 

Kommentera

