Digitalt fredagsmys

Om det satt en fluga på väggen hemma hos oss igår hade det varit intressant att se bilden den la ut på flug-instagram. Bilden hade innehållit fyra personer. Två vuxna och två barn. En av personerna sitter med en iPhone, en sitter med en iPad, en med en PC och den sista med en Mac. TV:n som stod på i bakgrunden med Let’s dance där Benjamin lyckades charma juryn och knep maxpoängen i två danser. Programmet passerade nästan obemärkt.

Nu kanske inte jag är rätt person att skriva detta, men det är ändå intressant hur de tekniska prylarna greppar tag om kidsen (ja mig också…). Det är katastrof om Monster High klippet på youtube inte spelas upp eller när Cars filmen är slut och det är dags för sängen.

Igår när jag satt på SSMC:s lunch pratade jag med en person mitt emot om just detta och fördelen med exempelvis SVT:s barnkanalen som slutar sina sändningar kl 20. En tydlig gräns för när det är slut på TV och dags för de små att börja tagga ner inför läggning. Youtube eller en DVD-film har inte riktigt samma skarpa sluttid utan där är det mer en tajmingfråga. Jag har nästan blivit proffs på att beräkna återstående tid i Cars 2 så att filmen slutar i trakterna runt 20, även om vi startar filmen 19:20.

Imorgon döps barnens tvillingkusiner. Undrar hur det ser ut för de om 3 respektive 5 år. Vilka prylar trendar då vid fredagsmyset?

 

******************************************
Detta är inlägg nr 57 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

Kommentera

