Undrar vad det revolutionerande är

Läste en artikel på svt.se med rubriken Ny studie kan revolutionera forskning om inlärning

Jag funderade över vad artikeln egentligen tar upp. Vad är det revolutionerande?

Har du funderat över hur du själv upplever att du bäst tar till dig information. Sker det genom att du ser information. Kanske är det genom att lyssna som du bäst tar till dig information. Eller är det genom att testa själv, där det är möjligt, som du bäst tar till dig något nytt.

I artikeln är det en hjärnforskare, Robert Zatorre, som säger:
Det finns så många barn som är frustrerade över att de misslyckas med att lära sig olika saker och troligen beror det på att den inlärning som fungerar för det ena barnet kansket inte fungerar för det andra

Två personer som har exakt samma utbildning har alltså inte samma ombyggnad i hjärnan. Nu måste vi fortsätta att studra olikheterna i hjärnornas sätt att bygga om sig och så småningom kan vi förhoppningsvis hitta ett sätt att få undervisning anpassad till varje enskild individ.”

Vidare är det en lärare, Anne-Marie Körling, som säger
Om vi vill komma åt elevernas kunskapsbildande så måste vi lyssna mycket mer på deras egna berättelser, deras sätt att närma sig det innehåll som vi ger i vår undervisning och lyssna på frågorna som de ställer

Jag tror inte att det handlar om att göra väldigt stora förändringar, säger Anne-Marie Körling. Jag tror att det handlar om att våga närvara när barn berättar om hur de förstår. Och det kan handla om microsekunder.

Det jag däremot saknar i artikeln är vilka varianter hjärnan kan tänkas föredra vid inlärning. Kanske olika beroende på vilken situation man befinner sig i. Jag skrev ett inlägg för lite drygt ett år sedan Bensin på temat.

Jag hoppas att skolpolitiker oavsett partifärg tar sig en funderar över denna forskningsupptäckt och lärarens ord när de utformar skolpolitiken. Det visar än en gång att närvaron av pedagoger eller lärare är viktigt och att dessa kommer bäst till sin rätt genom att vara hos eleverna och inte med att administrera administration på skolexpeditionen.

Sedan är detta med olika inlärning något för skolan. Det fungerar minst lika bra på möten i andra sammanhang.

Så tillbaka till ursprungsfrågan i rubriken – Vad är det som är revolutionerande?

Jag kan faktiskt inte lista ut vad det är som är revolutionerande. Är det att hjärnan byggs om? Att lärandet är en individuell process?

Däremot hoppas jag att uttalandet från forskaren ”… så småningom kan vi förhoppningsvis hitta ett sätt att få undervisning anpassad till varje enskild individ.” ska omsättas till att ge lärare möjligheten att anpassa sin undervisning till varje enskild individ. Det är ju högst troligt att det inte är lämpligt att bedriva samma typ av undervisning till en klass på 20 elever om målet är att alla ska ta till sig av informationen.

Men detta är väl inte en revolutionerande information för en pedagog på förskolan eller en lärare i skolan – eller?

******************************************
Detta är inlägg nr 53 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s