Kabeldragning utan tillstånd

För några veckor sedan var det JM som reste byggbodar utan bygglov.

Igår när jag kom hem var slänten utanför vår tomt uppgrävd som synes på bilden nedan. Inga skyltar om vem som gjort jobbet utan bara ett kabeldike som passerade på naturområdet bakom vår tomt. Då Svensk Infrastruktur och det lokala elbolaget har erbjudit oss som bor i området att ansluta våra hus till ett fibernät så misstänkte jag att det var någon av dessa aktörer som påbörjat jobbet.

Imorse fick jag ett sms från grannen som undrade om jag visste vilka som grävt diket bakom våra tomter. Nu var vi alltså två som var nyfikna på vilka som grävt. Då jag sitter hemma och jobbar idag så tänkte jag hålla lite utkik mot baksidan för att se om grävarna kom tillbaka.

Efter ett tag så dyker en bil upp med 6-8 personer i neongula kläder – grävarna har anlänt. Bilen är loggad med Svensk Infrastruktur, det ena av bolaget som erbjöd fiberanslutning.

Min första bild är från igår när jag kom hem. Det första jag reagerade på var förutom djupet också att det inte var rakt grävt. Tänkte att det måste vara en utmaning för de att i framtiden hålla reda på vart de grävt ner kabeln om det blir felsökning.

Kabeldike

Min vana trogen så hörde jag av mig till kommunen och undrade över vilken dokumentation som fanns för grävningen osv. Handläggaren lovade att undersöka och återkomma till mig med besked.

När handläggaren väl återkom så var beskedet att Svensk Infrastruktur inte alls har tillstånd att gräva ner kablarna. Tillståndet skulle utfärdas någon gång under nästa vecka så det var en klar tjuvstart. Handläggaren på kommunen skulle kontakta företaget och be de avbryta arbetet de höll på med och fylla igen det de grävt upp.

Jag frågade varför det var så viktigt med tillstånd. Bland annat är det viktigt för att kommunen ska kunna utesluta att det finns fornminnen i markerna samt om det finns någon annan viktig ledning i marken som riskerar att grävas av. Ganska rimliga krav till varför man bör invänta kommunens beslut kan jag tycka.

Efter lunch, dvs. två timmar efter att kommunen säger sig ha kontaktat Svensk Infrastruktur pågår arbetet med kabeln för fullt. Svensk Infrastruktur avslutar kabelnedläggningen och fyller på med ett lager jord. Några planer på att avbryta arbetet verkar inte finnas.

Det jag skrev om inledningsvis och som också syns till viss del i bilden ovan är ju hur grävningen genomförts. Här nedan är ytterligare bilder som visar hur de gått fram i naturen. Hur ska de om några år veta vart kabeln är dragen?

_DSC1391 _DSC1392

Jag är ju en kontorsråtta utan koll på mått osv. Djupet när man gräver en grop till en buske har jag hyfsad koll på. När en kabel läggs ner i marken så tänker jag att det bör vara så pass djupt att det ligger på behörigt avstånd från barn som gräver gropar i naturen eller tjäle för den delen. Nu kanske en fiberkabel inte är det känsligaste materialet när det är kallt. Men att ha en ränna som på många ställen är 20 cm djup måste väl ändå vara för litet…

_DSC1396 _DSC1395

Vi valde att inte anta Svensk Infrastrukturs erbjudande när de var runt i området i vintras och uppmanade oss att anta deras erbjudande. När jag nu ser hur de lägger ut sina kablar så är det inget jag ångrar att vi avstod.

******************************************
Detta är inlägg nr 47 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100
Kommentera

