Har upptäckt Korrespondenterna

Den tragiska händelsen då journalisten Nils Horner mördades fick mig att upptäcka programmet Korrespondenterna. Det var när jag tittade på det extrainsatta program om Nils Horner som jag lockades till att fortsätta titta på programmet. Jag tror även att den programserie som gick några veckor tidigare om fotografer som verkar i olika krishärdar runt om i världen bidrog till att mitt intresse även föll på Korrespondenterna.

På SVT:s hemsida beskrivs programmet så här

Korrespondenterna är ett utrikesmagasin som tar upp globala frågor genom människors berättelser. Ett reportagemagasin som med lust, nyfikenhet och engagemang skildrar sammanhang i världen med ett personligt berättande som också synliggör villkoren för korrespondenten bakom kameran. 

Normalt brukar programmet innehålla tre reportage under samma tema. Förra veckan var temat Alkohol och programmet tog bland annat tittaren med till Nicaragua för att åskådliggöra villkoren för de som jobbar ute på sockerplantagerna och att många av arbetarna drabbas av njursvikt. Orsaken till att njursvikten är så vanligt förekommande fanns det dock olika uppfattningar om mellan lokalbefolkningen och sockerbolaget.

Reportagen i programmen är inga stämningshöjare utan mer ögonöppnare. Reportagen berör mig mer än jag kunde föreställa mig. De berör dels med själva budskapet men också när jag tänker mig in i de personernas situation som gör jobbet med själva reportaget. Jag har vid varje avsnitt funderat över hur reportrar och fotografer bearbetar upplevelsen av sina reportage. Jag har svårt att tro att de blir luttrade och även om de ser det som ett kall att förmedla sina upptäckter till mig som tittare så kan jag inte tänka mig annat än att reportagen sätter sina spår.

Hos mig har gårdagens avsnitt satt sina spår utan att jag ens tittat på det. Barnprostitution i Bangladesh – att sånt skit förekommer hör jag ju titt som tätt genom media…men det är ändå så overkligt. Så. Overkligt.

Programmen med sina reportage är bitvis gripande men trots det är min starka rekommendation ändå att börja titta på Korrespondenterna. Jag har i alla fall inte ångrat att jag upptäckte den programserien.

 

******************************************
Detta är inlägg nr 40 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

 

Kommentera

