Vi firade våra gupp

Förra veckan kom de till slut på plats. Två rätt oskyldiga men ack så effektiva gupp.

Det är våra grannar som varit ihärdiga och legat på kommunen och lyckats förmå de att sätta dit guppen för att få ner hastigheten förbi våra hus och därmed skapa en tryggare trafikmiljö för våra barn.

Det märktes väldigt tydligt i helgen när vi var ute och röjde i trädgården. Förutom att bilarna smög förbi på ett sätt som inte förekommit tidigare så har också bullret från bilarna minskat. Jag var inte helt säker på att det skulle bli effekten med tanke på inbromsningar och gaspådrag. Men med dubbdäck mot asfalt som tidigare väsnats när bilarna passerat låter inte alls lika mycket nu när bilarna tvingas ta ner sin fart. Sedan när vi också får upp ett bullerplank mot ljudet från järnvägen så kommer tillvaron utomhus att få sig ett rejält lyft, det är jag övertygad om.

Jag passade på att dokumentera guppen med en flaska bubbel som en symbol för att väntan äntligen var över.

Jag hade ju dessutom tänkt mig att denna bild skulle vara söndagens bidrag till Fotosöndag på temat hållplats – Ett gupp med rätt utformning är verkligen en plats där farten hålls nere – men ändrade mig i sista stund och sparade bilden och inlägget till nu istället (här är bidraget förresten).

 

******************************************
Detta är inlägg nr 39 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100
Kommentera

