Är det granskande ögat påslaget eller i stand-byläge

Idag är det den första april. Jag har gjort sista dagen på jobbet denna vecka för att vara hemma med @_Lillebrorsan som fått vattkoppor. Känns både skönt och lite stressigt då det finns saker på jobbet som behöver fixas med. Nu sitter jag i soffan efter en löparrunda och kommer ner i varv innan det är dags att somna.

Snart övergår 1:a april till den andra april.

Kanske har du upptäckt en del aprilskämt i nyhetsflödet under dagen. En del av skämten är rätt självklara. En del andra skämt har kanske passerat utan att du noterat skämtet. Alldeles oavsett så misstänker jag att dagens datum medfört att du läst nyhetsflödet och lyssnat till kollegorna för att avgöra om det som sägs är sant eller falskt. Jag föreslår att du, i morgon och de påföljande 363 dagarna innan 1 april infaller igen, med samma kritiskt granskande öga eller öra tar del av nyhetsflödet eller vad det nu är du ta del av och funderar över budskapet. Vilket är sammanhanget, vad är det direkta budskapet och finns det möjligen ett underliggande budskap. Ett valår som vi nu befinner oss i blir detta särskilt påtagligt då partier, organisationer och övriga intressenter gör allt som står i deras makt för att påverka de som nu har rösträtt eller som kommer att inneha rösträtt i ett kommande val. Hur budskapet är paketerat när det väl träffar oss sker på många olika sätt. Debattartiklar, ledarartiklar, insändare, nyhetsartiklar, bloggar, tweets, facebookinlägg, köpta sökord etc. används flitigt i jakten på att dra till sig vårt intresse.

Sökordsköp

Mitt i bombardemanget står du och jag. Då är det viktigt att vi tar del av budskapet och kritiskt granskadet. Att ifrågasätta, utmana och vrida på perspektiven. Hur det sedan sker är helt upp till dig att avgöra men att fundera över följande kan ge mening.

– Vad består det jag får till mig av?

Att neutralt analysera vad något består av för att sedan gå vidare i sin bearbetning är ett effektivt sätt att hantera information. När väl den första analysdelen är klar sker en utvärdering av vilka delar bidrar till succé/tilltalar och vilka delar kan justeras, behöver kompletteras, eller kanske rent utav saknas i det jag får till mig.

Självklart är det något som får avgöras från tid till annan när det granskande, analyserande läget är påslaget och när det är mer i stand-by läge. Det som dock kan vara problematiskt, när man väl är igång med analyserandet är att ställa ner det i stand-by läge.

Det är inte bara 1 april som får mig att skriva detta inlägg. När jag idag träffade några kompisar som jag bland annat gick gymnasiet med så kom jag på dagens löparrunda att tänka på vår samhällskunskapslärare. Förutom att jag med fasa insåg att det är över 20 år sedan detta inträffade, så minns jag de lektioner då vi läste dagstidningar och syftet misstänkte jag var dels att vi skulle ta del av samhällsutvecklingen och också lära oss att kritiskt se på det som stod i tidningarna. På den tiden fanns inte informationen tillgänglig på samma sätt som idag. Idag finns information tillgängligt på ett helt annat sätt. I bredare form och i fler kanaler. Det kritiskt granskande ögat ska nog inte vara i stand-by läge allt för långa perioder.

 

******************************************
Detta är inlägg nr 32 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

Kommentera

