Det löser sig

Igår när jag skrev inlägget om den sista Kodachromerullen kom jag att tänka på en kvinna, vi kan kalla henne Ingrid, som jag jobbade tillsammans med på Avsändningen på Kodak. Avsändningen var ju den avdelning som var sista anhalten i framkallningsprocessen innan filmerna skulle skickas vidare ut till butik.

Ingrid var den som introducerade mig i synsättet  – är det stressigt? ta det bara lugnt – det löser sig. Det var hennes mantra när vi, som var sista anhalt på labbet, fick stressa på grund av mycket film som hade framkallats eller att det uppstått problem tidigare i framkallningsprocessen. Sena leveranser var ju inget som var önskvärt. Det var heller inte önskvärt att vi skickade kundens bilder till fel butik. Det bjöds på tårta om vi inte hade någon felsändning under 1 eller 2 månader (minns inte det exakta målet). Ingrid och jag hade dock satt ett eget mål – att inte skicka en enda filmrulle fel överhuvudtaget – varför stanna vid en tårta resonerade vi. Om jag minns rätt så lyckades vi hålla nollresultatet i typ 8-9 månader. Nåväl.

Som sista anhalt var det ju ibland aningen frustrerande att vänta på att få slutföra sitt jobb. Men i stressen så fanns det ju så klart inget att vinna på att driva upp den egna pulsen till max – snarare tvärtom. Ju lugnare och mer metodiskt vi arbetade även i den stressade situationen så undvek vi felsändningar och många gånger hann vi klart i tid. Det var som att vi gick mer rakt på målet istället för att irra runt i kaoset med tunnelseende och inte få något gjort.

Det händer även idag att jag tänker tillbaka på stunderna då vi stod i gångarna mellan alla påsar med framkallade filmer och resonerade om tillvaron på jobbet och att inte stressa för mycket. För det brukar ju i de flesta fall lösa sig – både på jobbet och hemmavid.

 

******************************************
Detta är inlägg nr 29 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

Kommentera

