Vad tusan säger han?

”Räsmissar!”

”Räsmissar!”

Vad tusan är det han säger. @_Lillebrorsan har ett ord som han har upprepat den senaste tiden (typ 4-5 veckor om inte längre). Ordet han säger är ”räsmissar” och jag har försökt klura ut vad det är han menar. Förut när vi gick hem från förskolan så stampade han i gruset vid sidan av asfalten och sa ”Räsmissar!”. Tonen är något aggressiv precis som han ska stampa sönder något. Jag har försökt allt känns det som för att lista ut vad det är han säger. Finns ju mängder av ord som ligger nära till hands, men jag har övergått till att tro det rör sig om något helt annat.

Syrran hade ett ord som hon upprepade när hon var mindre och höll på att lära sig en massa ord. Något mellan ”Topptåh” och ”Topptoh”. Även då kliade vi oss länge i skallen och undrade vad det var hon menade. Döm om vår förvåning när det en dag visade sig vara igelkott hon menade. Inte riktigt lätt att lista ut det…

Jag hade också ett ord som jag gäckade min omgivning med. ”Gläcksoa”. Det som för mig var självklart att jag menade ”grävskopa” var inte lika självklart för min omgivning.

Så…om du har tips på vad ”räsmissar” kan tänkas vara. Tveka inte att vidarebefordra det som dyker upp till mig så jag kan få lite ro.

 

******************************************
Detta är inlägg nr 26 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

4 comments

Kommentera

