Inte en enda våffla

Hade helt gått mig förbi att det är våffeldagen idag. Är hemma med @_Storasyster som haft vattkoppor ett tag och det hade ju varit en perfekt lunch att mumsa lite våfflor. Tyvärr har jag inte alla ingredienser hemma så det får kanske bli en lunch till helgen.

Nåväl. Då det bjuds på våfflor så är det detta recept jag brukar använda som ger 10-11 frasiga våfflor på vårat våffeljärn.

  • Smält 2-3 matskedar smör – låt stå och svalna en stund
  • Rör ihop 3 dl vetemjöl, 2 dl iskallt H2O och en halv tsk salt till en jämn våffelsmet. Resultatet blir lite som en smetig deg vilket är precis som det ska vara.
  • Vispa 3 dl vispgrädde hårt och blanda ner i våffelsmeten.
  • Blanda i det smälta, svala smöret i smeten
  • Starta våffeljärnet och grädda våfflorna

Huruvida våfflor ska ätas bestämmer du helt själv. Grädde, sylt, ketchup, florsocker etc.
Själv föredrar jag grädde och hjortronsylt på mina.

Nu skulle jag ju avsluta detta inlägg med en bild på en våffla. Har vandrat igenom hela mitt Instagramflöde utan att hitta en enda bild på en våffla som ska ätas. Är ju makalöst att jag missat att lägga upp en bild på Instagram på en nygräddad våffla med grädde och sylt. Skärpning.

 

******************************************
Detta inlägg innebär att jag är på nr 25 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

Kommentera

