Vem är du, vem är jag

Igår fick jag av någon anledning upp Arja Saijonmaas låt ”Vem är du, vem är jag” i huvudet. Jag spann vidare lite på låtens titel. Hur svårt är det att hålla ordning på mina och barnens upplevelser och tankar? Eller någon annan persons upplevelser och tankar för den delen.

Om du kommer in i ett rått och kallt rum tillsammans med en annan person. Hur ofta händer det att du ställer frågan ”Är det inte rätt kallt här?”. Lite som att du kanske projicerar din upplevelse av rummet på den andra personen. Skulle det bli någon skillnad om frågan formulerades ”Hur upplever du det?” eller ”Hur är temperaturen?”. För mig blir det skillnad där de sista frågorna öppnar för att svaret låter personen jag frågar fundera över hur denne upplever och känner rummet i den stunden. I första ”styrande” frågan så delar jag ju i själva frågan också min uppfattning genom att nämna ordet ”kallt”. Det finns många liknande situationer där styrande frågor ställs istället för att det används en öppen frågeställning. Så, tänk efter nästa gång du eller någon annan undrar över något – hur ställs frågan? Bygger den på egen uppfattning hos personen som frågar eller är det en öppen check där du tillåts svara utan påverkan.

På förskolan lyssnar jag ibland till hur pedagogerna ställer frågor till mina barn. Ställs det öppna eller ledande frågor. Öppna frågor som gör att min son eller dotter kan göra ett val baserat på hur de själva tycker och tänker eller ledande frågor som i ”Vill du pärla eller rita idag?” alternativt ”Vill du bygga med klossar?”. Frågan ställs säkert i all välmening, men risken finns ju att barnen värderar en auktoritets alternativ i förhållande till sina egna önskemål för dagen, istället för att ägna all tanke till deras eget val av vad de vill förgylla dagen med. Varför inte stanna vid ”Vad vill du göra?”

Så här trevar jag mig fram i föräldralandskapet i att försöka se till individ och respektera gränsen mellan vad som är du och vad som är jag.

******************************************
Detta är inlägg nr 8 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

Kommentera

