Intryck från fotoworkshop

För lite drygt två månader sedan gick jag en fotokurs på Fotografiska.

Fotografiska

Jag hade valt en kursvariant som kallades Fotografering I – Helgworkshop som pågick under en intensiv helg i slutet av januari. Min förhoppning var att få lite mer kunskap om fotografering än jag hade innan. Istället för att chansa med kamerareglagen för att uppnå en viss effekt ville jag mer precist vrida på rätt reglage för att uppnå den effekten jag vill få fram. Samtidigt hoppades jag också bli så pass säker på reglagen så att jag inte missade något spännande fotoögonblick.

Det var två inspirerande dagar där kursledaren Kamilla Kraczkowski guidade oss kursdeltagare igenom grunderna. Även om jag hade en del med mig i bagaget från mitt experimenterade så var det väldigt givande att få mer kött på benen. Mer faktakoll på hur exempelvis ISO, bländare och slutare samverkar. Eller hur kurvorna i ett histogram kan tolkas. Kursen gav verkligen mersmak att dels gå vidare i kursprogrammet men också att träna, träna, träna. Det är ju ändå i praktiserandet känslan fås för när och hur kamerans olika inställningar fungerar vid olika situationer.

Fylld av ny inspiration tänkte jag försöka förmedla mina intryck genom några inlägg de kommande dagarna. Samtidigt blir det också ett ypperligt tillfälle för mig att repetera momenten vi gick igenom på kursen.

******************************************
Detta är inlägg nr 6 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

Kommentera

