Systemkameran – utsläppt från frysfacket

När vi väntade vårt första barn så införskaffade jag mig min första digitala systemkamera. När jag tittar tillbaka på alla bilder som tagits genom åren så är mönstret ganska tydligt. Högtider med släkt och familj samt någon semester då och då dominerar bildflödet. Inte särskilt mycket variation i bilderna. När väl vårt barn kom till världen så blev det många barnbilder. Några av de hamnade i en ram och pryder en vägg hemma medan andra bilder framkallades i långa rader av fotoalbum. När vi fick vårt andra barn blev det betydligt färre bilder tagna. Kameran fick stå tillbaka då alla armar behövdes till barnen. I samma veva blev också mobilen mer av en kamera så många bilder blev tagna med iPhonen. Systemkameran hamnade i kylan. Utfryst från familjegemenskapen.

Men någon gång på våren förra året så ökade antalet tweets som kretsade kring fotografering i mitt Twitterflöde. Ofta handlade det om temat i Fotosöndag. Under sommaren var övergick diskussionerna till något som hette Sommarfoto. Båda dessa utmaningar försiggick på Flickr där Sommarfoto visade sig vara en fotoutmaning som pågick över sommaren under Fotosöndags sommaruppehåll.

Det var något i diskussionerna på Twitter som gjorde mig nyfiken. Jag kan inte riktigt säga vad men till slut tog nyfikenheten över och jag bestämde mig för att damma av systemkameran och haka på. Det visade sig ju vara riktigt kul att få fotografera lite som på beställning. Det som skulle illustreras låg ju en bit utanför det normala jag brukade fotografera. Självklart går det ofta att hitta motiv i närheten även för de teman som ska tolkas, men att illustrera exempelvis musik, rosa eller slut i en bild gav lite mer variation än bara högtider med släkt och vänner. Nu har ju det ökade intresset för fotograferande även gjort att jag plåtar mer när jag träffar släkt och vänner. Fast tillsammans med normala bilder så blandar jag nu in lite annan variation. Exempelvis foto på barnen blandas med en bild på ett stearinljus.

Jag blev helt enkelt fast i fotografering. Som min svägerska uttryckte det ”Du går verkligen all in när du väl fastnar” och likställde fotograferandet med min aktivitet på Twitter. Ett påstående som stämmer bra in på hur det hela utvecklades, både i Twitter- som i fotosammanhanget.

Som det känns nu kommer kameran inte hamna i frysfacket. Tvärtom är jag inspirerad att fortsätta utveckla mitt fotograferande. Men i vilken riktning och form det sker – det får framtiden utvisa. Jag har åtminstone en egen fotoutmaning för året som jag tänkte komma tillbaka till i ett inlägg längre fram.

******************************************
Detta är inlägg nr 5 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

Kommentera

