Jag antar utmaningen

Då var det dags för årets runda av bloggutmaningen #Blogg100. Utmaningen går ut på att under 100 dagar publicera minst ett inlägg på sin blogg.

Förra årets omgång var jag också med i. Då upplevde jag en rejäl uppförsbacke i princip under hela perioden. Kravet att publicera ett inlägg låg som ett ok över mig – tanken var, och fortfarande är, ju att den dagliga publiceringen ska underlättas av att hålla frekvensen uppe. Dessutom hade jag ingen möjlighet att närvara vid avslutningskalaset.

Mina funderingar då inför starten var att bygga upp ett bibliotek av inlägg. Att ligga åtminstone några dagar före  publiceringen av ett inlägg för att kunna ha ett par dagar då jag inte behövde tvinga fram ett inlägg. Något direkt tema för inläggen hade jag inte utan jag hade nog bara tänkt att försöka fånga stunden i ett inlägg.

Nu blev ju utfallet precis tvärt emot vad jag tänkte mig. Den sket sig ordentligt för att tala klarspråk. Redan från start upplevde jag att jag låg i kölvattnet för publiceringen. Jag tror jag lyckades få max en handfull inlägg som var klara senast dagen före tänkt publicering. Även andelen krystade inlägg var rätt många – och det är egentligen inget fel i det. Men själva grundtanken att få lite flyt i bloggandet försvann helt i jakten på att publicera ett inlägg innan klockan slog 00:00 till nästa dag.

Så med den erfarenheten tänkte jag hoppa på en ny omgång av 100 dagar. Men istället för att tänka ”förbereda blogginlägg” ska jag försöka lyfta mig en nivå och tänka mer på tema eller områden och därifrån jobba fram inlägg. Då tror jag möjligheten till att få ett flyt i inläggen är lättare att uppnå.

Den tillgängliga tiden var en utmaning 2013 och kommer vara det även i år. De förutsättningarna har inte förändrats nämnvärt så det är något jag bara får förhålla mig till.

Så med detta sagt avlossas årets första inlägg i utmaningen #Blogg100.

**********************
Detta är inlägg 1 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

3 comments

Kommentera

