Plötsligt gjorde sig döden påmind på ett brutalt sätt

På Facebook fick jag idag reda på att en person gått bort i cancer. Personen stod mig inte direkt nära men vi växte upp i samma förort norr om Stockholm så på så vis visste jag vem hon var.

Av vad jag läste mig till hade hon drabbats av en väldigt elakartad variant av cancer där hon till slut fick ge upp kampen. Med ett väldigt snabbt förlopp såg cancern till att hon bara blev 38 år gammal. Overkligt och så grymt tragiskt.

Mina egna tankar snurrade kring mitt eget liv. Att leva i nuet och inte skjuta upp saker till ett ”bättre tillfälle” kändes plötsligt självklart. Att så gott det går fånga dagen och allt fint som ger mig en mening med livet. Då kändes allt, utom vänner och familj, plötsligt helt ointressant. Vad är det som ger mig mening och livsglädje? Vad gör jag för att fånga de roliga, intressanta, inspirerande tillfällena här och nu och inte skjuta upp de för långt in i framtiden.

En framtid som i värsta värsta fall tar slut på bara 3-4 månader…

Kommentera

