Vi fick ett brev

Häromdagen fick vi ett brev i brevlådan. Brevet kom från vår förskola/skola. Min första reaktion var att det var frankerat med två frimärken istället för en förryckt porto-ruta. Lite personlig känsla på något sätt även om adressen var skriven på en påklistrad etikett.

Innehållet i brevet fick mig att resa tur (5,5 år tillbaka i tiden) och retur till nutid. Brevet innehöll erbjudande om plats för vår dotter (@_Storsyster) i en förskoleklass. Förskoleklass! Jag upprepade ordet för mig själv och insåg att det snart gått fem och ett halvt år sedan jag och min fru pustade ut på BB med vår nyfödda lilla bebis. Vid den tidpunkten i BB-bubblan utan en aning om vilka utmaningar som väntade. Inte så att hennes leverne passerade i revy men ändå var det vissa delar som poppade upp i mitt minne. Även idag befinner jag mig i en något större bubbla i föräldraskapet – fortfarande utan en aning om de utmaningar och upplevelser som väntar runt hörnet.

Det som slog mig var också att nu börjar hon komma upp i samma ålder då jag själv har ett minne från hur min egen uppväxt var. Jag minns exempelvis fragment av hur det var på förskolan (eller lekis som det hette då – @_Storasyster är noga med att det heter förskoleklass från och med i höst) och en viss känsla av hur världen såg ut då från mitt lilla perspektiv. Har skrivit det förr, men det ska bli väldigt intressant men också utmanande att följa hennes (och lillebrorsans) uppväxt. Hur kommer jag själv agera och reagera på det som sker. Bara det att hon någon gång ska börja ta sig till och från skolan själv känns som ett gigantiskt kliv med en ocean emellan … ja inte för henne utan mer för mig själv.

Det går att reflektera mycket kring vad som ska ske etc. men en sak är säker. Barnens utveckling går inte att bromsa tack och lov utan det är bara att hänga med i svängarna och göra det bästa av situationen.

Kommentera

