Det ringde en man

Igår fick jag ett samtal som fick mig att reflektera en del. Med en mörk, en aningen sävlig västgötska förklarade en person sitt ärende. Han hade en en fråga rörande Unionens livförsäkring för arbetslösa medlemmar. Frågan var om försäkringen gällde i hans fall.

Det var inte själva frågan jag tog till mig av utan det var det som kom fram sedan i samtalet. Han berättade att han höll på att upprätta ett detaljerat dokument om vilka olika typer av livförsäkringar som han var ansluten till, exempelvis genom kollektivavtalet på jobbet. Han specificerade försäkringsföretaget bakom försäkringen, hur mycket försäkringen gav vid hans bortgång osv. Även försäkringar som bolåneskydd hamnade i dokumentet. Jag fick uppfattningen att han fångat in allt i sitt dokument som syftade till att minimera efterforskningen för anhöriga samt att inte någon försäkring missades. Pedagogiskt gjort så var varje institut markerat med en färgkod. Bara det att också få en bild av hur ekonomin skulle se ut var nyttigt enligt honom. Jag blev imponerad av det jobb han hade lagt ner och med mitt svar lades sista pusselbiten i hans kartläggning.

Jag funderade efteråt vilken koll jag själv har på de försäkringar som eventuellt finns där i bakgrunden kopplat till min eventuella bortgång. Kanske inte en helt dum övning göra – att kartlägga effekten vid sin egen bortgång rent försäkringsmässigt. Bara att få en bild av vad min familj får och inte får kan ju bidra till kloka val där så är möjligt. En sådan här kartläggning känns på något sätt mer prioriterad än den tanke jag har om att någon gång sätta mig in i min pensionsbild. Jag menar att jag avlider kan ju ske betydligt tidigare så jag inte hinner få ut pension.

Nåja. Hur det blir i praktiken med min kartläggning återstår ändå att se, men den mannen som ringde mig sådde ett frö till en aktivitet jag i alla fall noterar i min privata att göra lista – ”Trillar det ut kosing vid min bortgång och till vem i så fall?”.

Kommentera

