Diplomat eller konflikträdd

Det sista citatet jag snappade upp och började fundera över var när Niklas Lindblad från google levererade ett citat från Martin Luther King

det är inte mina fienders ord jag minns,
utan det är mina vänners tystnad”.

Det citatet fick mig att fundera över hur jag själv agerar i olika situationer apropå tystnad. Jag har ofta en förmåga att först analysera, vrida och vända på alla alternativ och mer därtill om hur mitt budskap kommer att tas emot innan jag väljer om jag ska leverera min egen ståndpunkt eller ej. Särskilt om jag på förhand vet att det går stick i stäv med en allmän uppfattning.  Kalla det att vara diplomatisk eller strategisk…jag tror också konflikträdd funkar bra som etikett vissa gånger.

Det skapar många gånger onödigt tankearbete där jag önskar att jag emellanåt kunde släppa sargen och inte analysera situationen så mycket. De gånger jag lyckas med det blir resultatet minst lika bra. Ibland blir det inte riktigt ett bra resultat, men jag menar….det kan ju inte gå mer än åt helvete.

Detta är femte inlägget på temat gränslöshet. Tidigare inlägg:
Gränslöshet som berörde
Why Not?
Leka de bästa lekarna
Ta skit som en komplimang

One comment

Kommentera

