Ta skit som en komplimang

När jag var på TedXAlmedalen förra veckan fick jag höra en annan person leverera ett tänkvärt citat. Det var Ida Östensson, grundare till Crossing Borders.

Hon fick höra från Maria Pia Boëthius – ”du måste lära dig ta skit som en komplimang”.

När jag hörde detta började jag fundera kring mina barn och deras olika val genom livet. Hur jag dessutom behöver utmana mig själv i att låta de göra sina egna val så mycket som det bara är möjligt. Har ju skrivit om kläder, barn och vinter tidigare.

Jag misstänker också att i takt med att barnen blir äldre ökar behovet av att stötta men också tydligt markera min uppfattning för att skapa tydliga ramar. Nu har exempelvis @_Storasyster börjat prata om håltagning i öronen…Utmaningen ligger i att lyssna och möta där hon befinner sig och starta en eventuell förhandling därifrån.

Vidare ligger utmaningen att peppa och stötta barnen till deras egna val oavsett hur reaktionerna runtomkring kan tänkas bli. Det händer att jag funderar över @_Storasyster och hennes kompisar hemma på gatan. Hon väljer väldigt ofta att vara hemma istället för att leka med kompisarna (hör plötsligt tjuren Ferdinands mammas röst i skallen där hon undrar varför han sitter under sin korkek…). I botten ligger min oro att hon ska hamna utanför. Här behöver jag helt klart bli bättre på att acceptera hennes inställning att hon väljer att vara hemma och sedan glädjas med henne när hon varit ute och lekt. Är liksom ingen idé att tvinga ut henne att leka med sina kompisar.

Jag hoppas ju att mina barn slipper det, men om de får skit för något de valt att göra eller utmana kommer jag plocka fram citatet ”ta skit som en komplimang”.

Detta är fjärde inlägget på temat gränslöshet. Tidigare inlägg:
Gränslöshet som berörde
Why Not?
Leka de bästa lekarna

2 comments

Kommentera

