Leka de bästa lekarna

När jag lyssnade till Milad Mohammadi på TedXAlmedaln var det en sak han sa som fastnade hos mig

”lika barn leka bäst men
olika barn hittar på de bästa lekarna”.

Det jag kom att tänka på är hur mina barn ges rätt förutsättningar att leka de bästa lekarna. Att precis som de helt naturligt väljer att vissa middagar äta müsli och mjölk istället för maten vi föräldrar lagar, lika naturligt är det att kamrater på deras förskola äter annan mat vissa måltider. Om det sedan beror på religion, allergi eller sjukdom är ointressant. Det bara är så – inga konstigheter. Den enkla, konkreta gränslösheten som finns där idag hoppas jag består och bidrar till att mina barn i framtiden får möjlighet att hitta på de bästa lekarna. Självklart kommer de sätta upp gränser – det förekommer även idag – men då tänker jag att barnen ska utmanas och få tänka till själva utan att de i allt för hög utsträckning tillrättavisas med det vuxna pekfingret.

Detta är tredje inlägget på temat gränslöshet. Tidigare inlägg:
Gränslöshet som berörde
Why Not?

3 comments

Kommentera

