Why not?

När jag var på TedXAlmedalen hade Cecilia Hertz från Umbilical Design ett föredrag på temat gränslöshet.

Cecilia Hertz funderade över varför vi idag bygger hus med väggar på 60 cm för att stänga ute kyla, väta etc. när en rymddräkt på bara 6 cm isolerar utmärkt i rymden. Varför duschar vi som vi gör idag och inte som hur en dusch på en rymdfarkost fungerar.  Behövs det en skola för att utöva undervisning eller kan det göras på ett tåg?

När jag i min iver berättade om detta för min fru berättade hon att hon fått frågan om tunn rymdisolering på jobbet så hon tog ner den visionen på jorden så att säga. Som hon beskrev det (nu kan det bli tokigt när jag återberättar…jag vet) finns det till exempel luft på jorden att ta hänsyn till. Ett element som exempelvis inte finns i rymden att ta hänsyn till.

Men det jag fastnade för var inställningen. Att hela tiden ställa sig frågan Varför inte? Varför inte göra si eller så. Utforska nya möjligheter i syfte att förändra något till det bättre. Men också förmågan att utifrån ett expertområde kunna överföra det till något användbart på ett helt annat område.

Vad kan jag lära mig av detta? Ja det är det som är utmaningen. Att hela tiden utvärdera strukturer och mönster i syfte att göra det lite bättre. Detta låter ju väldigt högtravande men jag tänker att det kan röra sig om en så pass enkel sak som att ändra om upplägget i besticklådan eller att byta hylla för blöjorna för att nå de bättre i samband med blöjbyten. Nå, hur ska jag nå fram till detta. Budskapet till mig själv är att ge mig mer tid för reflektion. Det är där, i ensamhet eller tillsammans med någon annan, det finns möjlighet att bearbeta, vrida och vända på något och fundera över om och i så fall hur det kan göras annorlunda. Svaret kanske inte kommer direkt där och då, men med tillräckligt öppna sinnen brukar det poppa upp intressanta saker när rätt förutsättningar ges.

Detta är andra inlägget på temat gränslöshet. Tidigare inlägg:
Gränslöshet som berörde

Kommentera

