Stängd övergång kan bli dödsfälla

Igår fick vi den lokala tidningen i brevlådan. På förstasidan läser jag ”Stängd övergång kan bli dödsfälla”.

Artikeln refererar till en järnvägsövergång i Vallentuna kommun som SL stängt igen. Vallentuna kommun har tydligen en linje att plankorsningar inom kommunens gränser ska byggas bort.

IMG_6542

Tanken vid just denna övergång är att styra folk som ska passera spåret till en gångtunnel under plattformen. Då vägen är lite omständlig händer det istället att personer svingar sig över avspärrningen och springer över spåret i vad som kan bli en dödsfälla. Jag blev själv vittne till en sådan händelse för en dryg månad sen.

I artikeln säger den informationsansvarige för ombyggnaden (som jag tolkar jobbar på SL) att hon inte känner till att personer hoppar över avspärrningarna. Det sista gör mig väldigt brydd. För drygt en månad sedan hade jag en diskussion med SL på deras Facebooksida där jag påpekade att avstängningen riskerar att bli en dödsfälla. Där utlovades jag flera gånger att mina synpunkter skulle föras vidare till ansvariga personer.

Sedan avslutar den ansvarige personen med ”Fy sjutton! Gör folk så ser vi allvarligt på det. Jag ska föra vidare det omedelbart”…

Jag hoppas innerligt att det biter bättre denna gång och att de ansvariga på SL tar problemen på allvar.

Nedan är mitt inlägg och diskussion på SL:s hemsida

Skärmklipp SL_1

Skärmklipp - SL_2

Skärmklipp - SL_3

Jag tycker det är bra att det nu kanske blir fokus på problemet med den stängda övergången. Synd bara att det dröjt över en månad och att det ska behövas en artikel i lokaltidningen för att förhoppningsvis få ansvariga att vakna till – inte särskilt förvånande kanske.

Jag hoppas också att lokaltidningen följer upp SL:s arbete med säkerheten kring järnvägsövergången så den inte tappas bort.

2 comments

  1. Nu har man löst det. Man har byggt en 4 meter hög vägg som är betydligt svårare att klättra över. Så vi får väl se hur mycket blodspår vi får se i trappen som man inte snöröjer ordenligt som leder ned till den felplacerade tunneln.

    1. Är stor risk att det blir blodspår. Gick där igår och islagret på trappstegen hade växt på rejält. Vad gäller springet över spåren så hoppade man ner på spåren från perrongen tidigare. Har inte kikat så noga men misstänker att spårområdet mellan perrongerna i stort sett ser likadant ut nu och att bullerplanken enbart hindrar springet över spåren före och efter perrongen. Har också noterat att övergången i Bällsta fortfarande går över spåren så där verkar inte säkerhetsfrågan prioriteras mer än att SL satt upp en staket-chikan.

Kommentera

