Min brors svensexa

På morgonen den 25 maj ringde det på dörrklockan hemma hos min bror. Ut genom dörren kikade han med ett flinande ansikte. Ingen tvekan om att han visste vad som var på gång. Uppladdningen hade pågått ett tag….Det var dags för svensexa.

Men vi backar bandet drygt 1½ vecka.

Uppdrag 1
Den 14 maj fick min bror följande mail:

Idag har du följande uppdrag:
1. Träningsoverall
Köp/låna dig en träningsoverall a la vct-modell. Färgen på overallen ska vara av typen ”syns på långt avstånd”. Rosa, orange, turkos är godkända färger. Svart, marinblå etc är inte godkända färger.


2. Väska
Från och med imorgon ska du bära med dig en ryggsäck/väska. Har du möten hos kund får du lämna väskan i bilen och vid möten på jobbet får du lämna den i personalkapprummet – annars ska väskan vara inom armlängds avstånd. Foto på dig och väskan kan komma att avkrävas när som helst på dygnet.


I väskan förvarar du träningsoverallen du skaffat.

3. Foto
Ovan nämnda träningsoverall och utvald väska ska du fotografera och sedan maila fotot i ett svar på detta mail. Fotot du tagit ska mailas senast 23:59 idag den 14 maj. Kommer mailet med bilden för sent…inte bra…

4. Bekräftelse
Acceptera uppdraget genom att svara OK på detta mail.

Hälsningar
Sven Sexsson

Ovanstående uppdrag, från den hemlige Sven, var det första av totalt 10 uppdrag han skulle utföra – lagom utspridda – fram till själva svensexan.

Uppdrag 2
var att han skulle skaffa sig ett par löparskor. Skor av märket Lejon var en bonus.

Uppdrag 3
var att han skulle skaffa sig ett pannband av samma modell som Björn Borg hade med tillhörande svettband.

Efter att uppdrag 3 klarats av
fick jag ett mail från en av brorsans kollegor. Han skrev att det såg lite väl enkelt ut där han gick runt på kontoret med sin väska. Ett liggunderlag, sovsäck eller liknande vore bra. Jag vet att han har en väldigt liten sovsäck, så det skulle inte göra någon skillnad. Då kom jag på att hans barn har en liten gitarr. Det fick bli nästa uppdrag.

Uppdrag 4
blev att han skulle skaffa en öl av märket Falcon, skriva ut texten till Micke Rickfors låt ”Vingar” samt köpa eller låna en gitarr modell mindre att stoppa ner i väskan.

Syftet med uppdragen
var ju att få honom fundera över vad som skulle hända och när. Han är bland annat höjdrädd vilket vi försökta spela på…oklart om Falcon och ”Vingar” fick in han på de tankarna. Ett av mailen innehöll även fallskärmshoppet från rymden som gjordes tidigare i år

Jag fick också reda på att min bror undrade vad syftet med träningskläderna och löparskorna var….Marathon låg ju två veckor bort… Så uppdragen kommande vecka skulle försöka leda uppmärksamheten mot helgen för Stockholm Marathon utan att bli för tydlig i budskapet. Inte helt lätt med tanke på att min bror sa sig vara rätt säker på att det var den 25:e kidnappningen skulle ske

Uppdrag 5
blev att han exakt klockan 14:00 skulle sätta på sig alla saker han samlat på sig genom veckans uppdrag. Därefter skulle han be någon i närheten filma när han sjöng och spelade refrängen i Micke Rickfors ”Vingar”

Uppdrag 6
var att han skulle fixa ett par skidglasögon (ej solbrillor) samt ett paket spaghetti. Bra att ha både vid fallskärmshopp och inför långlopp.

Uppdrag 7
skulle han skaffa sig en karbinhake samt en karta över Stockholm City. Karbinhake är ju bra vid klättring och en karta över Stockholm är ju bra inför Marathon

Uppdrag 8
innebar att han skulle köpa sig ett paket druvsocker med valfri smak.

Det kom en…
Dispensansökan:

Hej Sven, Skulle behöva vara utan väskan imorgon mellan 1730-2100, ok?

Han fick svaret:

Om dina barn frågar dig ”Jag vill lämna ytterkläderna hemma” när de ska till dagis i regnet gissar jag att du först frågar ”Varför?” innan du säger ”Nej!”
Så – varför söker du dispens?
/S

Fick följande från min bror:

Att släpa runt denna väska på en golfbana tillhör inte golfvett. Gäller även lördag

Jag kunde ju hålla med om att det kanske inte tillhör golfvett att släpa runt en väska tillsammans med golfklubbor och annat. Han fick följande alternativ:

Du får två alternativ: 1. Bära med väskan. 2. Ta på dig det som är i väskan. /S

Nu var min bror rätt så irriterad har jag fått rapporterat i efterhand…det tände lite smått till så här på sluttampen…fick svaret

Du är ond!

Uppdrag 9
innebar att han skulle skaffa sig en burk Red Bull. Tanken var så klart att få honom på fallskärmshoppstankar då länken till Red Bullhoppet från rymden låg sist i mailet. Nu visade det sig i efterhand att han helt missat den länken…

Uppdrag 10
skulle han skriva en haiku-dikt på temat ”Kärlek” samt lägga upp en plan för kolhydratladdning där målet är att ha välfyllda energidepåer vid en given tidpunkt.

Så kom dagen då
det var dags att kidnappa min bror. Lördag morgon strax före 7 gick jag iväg hemifrån.

IMG_6252 Img_6254ddd

Själva kidnappningen gick till på så vis att bara jag ringde på hemma hos honom. Han fick klä på sig sina saker han samlat ihop och därefter tog vi Roslagståget mot stan. Några av oss hoppade sedan på tåget under resan mot stan och centralen där resten mötte upp på centralen. Totalt var vi 11 stycken inklusive min bror som skulle umgås under dagen.

Från centralen tog vi sedan tåget mot Malmö.

Skärmklipp2

När tåget rusat fram enligt tidtabell så var det efter drygt en timme dags att hoppa av. Vi hade haft siktet inställt på Norrköping.

Det var nu dags för första aktiviteten. Bowling. För att få in ett tävlingsmoment skulle han så klart få visa sina färdigheter i armhävning. För varje person han hade före sig per serie fick han göra 20 st. Jag tror slutsumman hamnade på drygt 200. En lagom träningsvärk i bröstmusklerna i sikte…

Efter bowling, lunch och incheckning på hotellet var det dags för nästa aktivitet. Att ta det lugnt i relaxen.

IMG_6306

Efter lite frukt och vätskepåfyllnad och precis innan vi skulle gå därifrån ropas det ut i högtalarna att min bror ska infinna sig vid 10-meterssvikten.

IMG_6318

Syftet var att få upp hans puls och bara det, men det slutade med att han hoppade från 7,5 meter.

Skärmklipp3

Riktigt stolt över honom – han är ju som sagt höjdrädd. Dock kanske inte lika höjdrädd som personen som påhejade honom mest som fällde följande citat:

Skärmklipp1

Efter relax och simhopp var det hög tid att bege sig mot hotellet för att pudra näsan. Snart dags för middag och final i Champions League. Min bror är väldigt intresserad av vad som händer i fotbollsvärlden så det blev en bra avslutning på middagen och en uppladdning inför Norrköpings nattliv.

Dagen efter blev det hotellfrukost och sen transport hemåt Stockholm dit vi anlände på eftermiddagen.

Nu ser jag fram emot bröllopet med tillhörande festligheter. Håller även tummarna för sol och lagom varmt väder då det blir utebröllop.

Här finns några fler tweets från svensexan.

2 comments

Kommentera

