När får våra barn ta hål i örat?

Vid ett tillfälle förra veckan, när jag och min fru var nere i Barcelona, diskuterade vi ålder för när våra barn sak få ta hål sina öron. Först ut är @_Storasyster som redan börjat ställa frågan eftersom hennes bästa kompis på förskolan har hål i örat.

Jag förväntar mig stundtals en hel del tjat från @_Storasyster om att ta hål i öronen. Jag har av någon anledning inställningen att det är OK att ta hål i öronen vid en viss ålder, men jag kan inte riktigt motivera för mig själv varför då…och vid vilken ålder är det rätt att ta hål i öronen… Har ju själv ingen erfarenhet av att ta hål i öronen och min fru kom inte riktigt ihåg vid vilken ålder hon tog sina hål.

Så vad göra då….jo självklart ställa frågan på Twitter: 

Hål i örat

Av svaren kunde jag konstatera att det åldersmässigt finns ett spann mellan 4-5 år till döden för när det skulle vara tillåtet att barn tog hål i örat.

Som motivering till varför just vid en viss ålder framhölls dels förmågan att hålla hålet rent efter håltagningen och för att minimera riskerna för att utveckla nickelallergi. Det sistnämnda, om nickelallergi, och vad som egentligen är sant i kopplingen ålder och att utveckla allergi har jag ingen aning om – har heller inte läst vidare om det.

Men att skicka ut frågan gav mig fler saker att ta hänsyn till än att bara bestämma en ålder när håltagning kan ske. Tycker @HejHenning sammanfattade det i sin checklista.

Checklista

Vi kom aldrig fram till vid vilken det är optimalt att ta hål i öronen…frågan lever fortfarande. Ett som är säkert är att @_Storasyster kommer ställa frågan till oss med jämna mellanrum.

Kommentera

