Lyssnat till kroppen!

När jag skulle springa igår var jag tvungen att lägga ner efter drygt 1,5 km löpning. Jag var inte slutkörd…mer som att bensinen bara tog slut. Kraften i benen fanns inte där. Kändes väldigt märkligt och aningen illavarslande.

Att kroppen så tydligt signalerade att något inte stämmer gjorde att började jag fundera på orsaker. Dels hemma men också på jobbet. Livet typ.

Ritade bland annat upp en skiss över läget på jobbet med mig i mitten och alla beroenden jag har runt omkring mig.

En annan skiss var på vilka logiska nivåer i organisationen jag arbetar på. I princip hela perspektivet täcktes in. Från stora penseldrag ner till färgmolekylerna på pappret. Denna skiss tillsammans med spindelskissen ovan hjälpte mig att dra vissa slutsatser. Exempelvis ett fotbollslag – för att en back ska kunna passa till anfallslinjen behövs där anfallare. I mitt fall är jag i väldigt många frågor både coach, lagkapten, målvakt, back och anfallare som jobbar för att få bollen i mål. Finns ingen eller väldigt få för mig att delegera till. Detta sätt att jobba på fungerar till en viss nivå innan det tar stopp. Vilket jag misstänker att kroppen gjorde igår.

Idag i samband med mitt utvecklingssamtal tog jag upp min upplevelse och även mina skisser ovan. Bara det är en lättnad – att höra mig själv säga orden. Sen lättnad när känslan är att min chef direkt klykar i och jag upplever mig bli tagen på allvar.

Som lite kuriosa fick jag bl a hemläxa att prioritera på kort och lång sikt. Vara klart till nästa vecka. I mitt huvud började jag direkt tänka ”vad hinner jag göra av det som jag prioriterar bort i det korta perspektivet”. Detta genomskådades dock direkt av min chef…tack och lov.

Kan tyckas märkligt, men samtidigt som jag ser fram emot helgen längtar jag till jobbet på måndag. Dels för att jag stortrivs med det jag gör och att tunneln med ljuset i andra änden just nu inte upplevs allt för lång. Det här ska lösas.

Å det sistnämnda, det att tunneln inte är längre än vad den är, tackar jag just nu kroppen för.

Kommentera

