Borta bra men hemma bäst

Att vara borta från familj och barn är skönt på sitt sätt. Egen tid och att bara får rå om sig själv, i princip utan hänsyn till någon annan. Vill jag sitta uppe till midnatt och kolla Twitter eller kolla fotboll på TV så gör jag det. Vill jag gå och lägga mig kl 20 så gör jag det. Men när jag väl börja vända hemåt blir hemlängtan väldigt påtaglig. Resan hem vill jag går så fort som möjligt. Idag satt det en mamma och hennes lilla dotter på raden framför vilket påminde mig extra mycket om mina egna barn. Att dottern var ledsen i samband med starten märkte jag inte knappt. Mentalt var jag liksom redan hemma. Sedan är det så att min hemlängtan är en drömbild av hur tillvaron ska vara när jag och barnen träffas. Är inte direkt så att jag i min drömbild ser ett par hungriga, ledsna barn som precis kommit hem från förskolan. Detta gap gör ju att jag åker ner på jorden väldigt snabbt – mycket effektivt ibland när det gäller att koppla bort exempelvis jobbet. Idag ska jag hämta barnen lite tidigare – återstår att se hur stort gapet är idag.

Kommentera

