Lördagsgodis i videobutiken

Träffade på en kollega när jag var på kommunens kulturhus för att köpa teaterbiljetter. Han var ute med sin dotter på den återkommande lördagsturen som bland annat innehöll ett besök till godisbutiken. Några bitar lösgodis skulle inhandlas dagen till ära.

Jag frågade honom vart godisbutiken låg. Hade nämligen aldrig hört talas om att det fanns en renodlad godisbutik.

”Det är videobutiken” fick jag till svar.

Jag frågade varför videobutiken. Kan inte minnas att godiset där var utöver det vanliga. Jag själv skulle begett mig till en av matbutikerna, utan att ens tänka på videobutiken.

”För att undvika diskussionen varje gång lösgodishyllorna intill kassorna i mataffären passeras då vi handlar”

Smart!

Visade sig att de fått tips på detta att associera, eller ankra in, ”lördagsgodisrutinen” till videobutiken och inte mataffären. För deras del leder detta till att vägen förbi lösgodiset mot kassan i mataffären inte längre associeras till köp av godis. Däremot om de någon gång blir aktuellt att hyra en film mitt i veckan kan det gissningsvis bli diskussion. Fast det är nog ingen risk att de hamnar där.

Kommentera

