Papperslösa anteckningar

Den här veckan är jag på en utbildning. Jag experimenterar lite med hur jag ska ta anteckningar vid utbildningar eller möten.

Normalt när jag är på utbildning så samlar jag på mig en massa noteringar på papper som jag efter avslutad utbildning bär med mig hem och lägger i hyllan. I bästa fall skriver jag av noteringarna i Word och sparar de i en mapp på ett bra ställe. På så vis kan jag bära med mig anteckningarna, under förutsättning att jag bär med mig min PC.

Under en utbildning satt jag och noterade på iPhonen, i Anteckningar, och kompletterade mina noteringar med att ta foton av exempelvis bilder som ritades upp på tavlan. Efter avslutad utbildning blev det att jag kopierade över noteringarna till Word och kompletterade med bilderna (eller egenhändigt ritade figurer) för att få ihop helheten. Inte helt enkelt och tillvägagångssättet kräver för min del att överföringen sker kort tid efter. Går det för lång tid blir det svårare att koppla ihop bild med anteckningar.

På jobbet gör jag så att jag numera har med mig datorn och för anteckningar i OneNote. I PC versionen av det programmet kan jag variera att texta eller rita. Dock upplever jag att det är aningen yxigt att rita vilket beror på min ovana att jobba med datormusen. Den mesta informationen matas ju in via tangentbordet.

Nu denna vecka har jag testat appen Sketch Rolls där anteckningar sker genom att skriva med pekfingret (eller vilket finger du nu föredrar).

Anteckning i Sketch Rolls

Riktigt häftigt att jobba i när det gäller att föra anteckningar, även om det är en utmaning att skriva tydligt med små tecken. Det kanske inte är appen man skriver roman-antecknngar med. däremot är den bra då en skiss eller liknande ska noteras. Efter denna vecka återstår att se om de behöver bearbetas vidare eller om det bara är att spara materialet rakt av. Från appen går det exempelvis att maila anteckningarna som en pdf-fil.

På sikt hoppas jag att OneNote utvecklas till att också ha med ritfunktioner i sin iPadapp för att kunna täcka in hela mitt behov av att ta anteckningar. Då håller jag ihop anteckningarna på ett ställe på jobbet utan att behöva göra någonting mer. Men nu får jag se hur Sketch Rolls funkar för mig. Har du tips på en app som du tycker fungerar bra – tipsa gärna.

Kommentera

