Rätt rött kort

Idag var jag med om en väldigt enkel övning för att illustrera skillnaden mellan konsekvens och inkonsekvens, eller kongruens eller inkongruens som det hette idag

En av övningarna gick ut på att två personer skulle styra en tredje person mot ett av korten som låg utspridda på bordet. Genom att placera våra händer på den tredje personens axel skulle vi med små, medvetna och ibland omedvetna, signaler styra personen, som blundade, mot rätt kort.

Den som var bordsansvarig meddelade vilket kort som var det rätta

Ibland var de styrande personerna överens om vart de skulle styra den tredje personen och ibland var de två styrande personerna inte var överens, något som påverkade den som blev styrd. Vid ett tillfälle var de styrande överens om att styra mot fel mål, dvs. den tredje personen trodde sig blivit ledd rätt men i själva verket hade pekfingret landat på fel kort. En reaktion som den styrande personen hade vid tillfälle var uppgivenhet. Uppgivenhet för att det kom olika signaler och det var ingen idé att anstränga sig. Budskapet förblev otydligt.

Denna övning gav mig några funderingar

  • Hur undvika ineffektivitet genom att ha en tydlig målbild?
  • Bild av målet etc. – är det samma bild eller finns det olika tolkningar?
  • Hur kan jag göra för att bringa klarhet i vad jag vill åstadkomma – ge en tydlig bild?

Egentligen inga konstigheter, men många gånger en jätteutmaning. För egen del kan jag ta det hem till familjen hemma. Hur tydlig är jag med vad jag vill, både gentemot mina barn men också mot min fru. Hur tydlig är jag vad jag vill ha när det ska planeras semester, julfirande eller vad det nu är. Ovanstående går också så klart att applicera på en arbetsplats och det är väl där det normalt pratas om mål, målbilder och vad som ska åstadkommas.

Min utmaning oavsett vad vi kommer hantera under resten av veckan är att omvandla kunskapen jag får till en kompetens att använda. Utan kompetensen är det stor risk att kunskapen bara blir en hyllvärmare i det mentala arkivet och att jag i efterhand – när det kanske inte gick så bra – konstaterar ”aha, just det. så var det ju”. Det vill jag så långt som möjligt undvika.

Kommentera

