I #mittfack

Läste av en händelse en tweet från @Klasskamp som enligt sin twitterbeskrivning bland annat är ordförande för hotell och restaurangfacket i Stockholm/Gotland.

Twittertråd

På min sista fråga fick jag svaret att det var ett konstaterande. Jag vet inte riktigt syfte och bakgrund till påståendet men min reaktion blev relaterad till varför bli medlem i en facklig organisation.

En utmaning för facket är att fler personer ska välja att vara medlemmar, och även ta steget att bli förtroendevalda. Det finns säker många bra metoder för att lyckas med det, men att kalla personer som inte är med i facket för svartfötter tycker jag skickar helt fel signaler. Att kalla någon för svartfot och som i sin tur är en potentiell medlem lär nog inte motivera den personen mer om att bli medlem.

I #mittfack vill jag att den som vill och kan vara med välkomnas med öppna armar. Den medlem som av någon anledning väljer att gå ur, ska känna sig välkommen åter vid utträdet. Personen ska heller inte efter utträdet uppleva något agg från de som valt att fortfarande vara medlemmar. I bästa fall berättar personen som avslutat sitt medlemskap vad som påverkat denne att gå ur. På så vis deltar personen i fackets utveckling – om nu de medlemmar som är kvar vill lyssna och reflektera över vad svaret innebär.

Tycker att denna video är mer inspirerande för ett fackligt medlemskap än att kalla personer som inte är med för ”scrabs”

Kommentera

