Kroppspråket skrek ”BUS och LEK”

I söndags hade jag en sån där dag när jag helst av allt vill gräva ner mig i en snöhög och skrika. Hade en irriterande känsla i kroppen hela dagen, en kort stubin precis som att jag käkat taggtråd till frukost. Känslig för minsta oljud etc. Inte tokirriterad utan ändå nära till ett … leende. Men min fru anade min irritation…såg nog ut som en spänd fiolsträng hela jag.

När vi sedan åt middag på kvällen var barnen fulla av bus och med det en högljudd lek . Var en bedrift att få barnen att sitta ner och äta sin mat. Min första tanke och reaktion var att barnen skulle vara tysta och äta sin mat. Med tanke på hur jag varit under resten av dagen så uttryckte jag min uppfattning rappt och snabbt för att därefter återgå till att äta min mat. Tror ni barnen lyssnade…de blev ju för bövelen ännu gladare och hela kroppspråket skrek ”BUS & LEK!!”.

Jag kunde då inte annat än släppa garden och skratta med. Insåg att det är ju precis så här jag egentligen vill ha det, även om jag väldigt ofta till min fru klagar på att barnen skriker mycket och högt (Brukar föra fram förslag på att limma upp äggkartonger som ljudabsorbenter etc.). Jag vill ha liv och rörelse. Lek med maten (hrm, bara för @_Lillebror så klart), skratt och en massa prat barn och vuxna emellan. Det ska höras att det bor någon i huset. För vad är raka motsatsen…ett tyst gäng som äter sin mat och sitter i sina egna bubblor och funderar…nä det vill jag inte ha

Nu återstår bara den yttersta utmaningen…att leva och tolerera situationerna som jag vill ha det…och att att bilden av ”liv och rörelse” är olika beroende på vem som agerar.

Kommentera

