En middag i skyttegraven

Sedan en halvtimme pågår en mental kamp mellan mig och @_Storasyster. Vi har grävt ner oss djupt i skyttegravarna. Vad det handlar om…mat förstås…eller snarare att först ge ett svar, för att sedan vända på steken och vilja något annat

Vad hände…vi skulle äta middag..har ni hört det förut…. Frågar @_Storasyster vad hon vill ha innan jag fixar i ordning maten – hon bestämmer sig för makaroner – absolut ingen ketchup…fair enough. När vi väl satt oss till bords (hon kommer till bords efter att ha förhandlat till sig två extra TV-program på Barnkanalen) vill hon inte längre ha sina makaroner. Nu är det tydligen müsli, mjölk, flingor, russin och kanel som smaklökarna hos @_Storasyster skriker efter.

”Helt OK för mig, men du får fixa iordning det själv”

”Nääääää-ääää!!”

Jag förklarar för henne att jag inte vill resa mig upp och att jag frågat henne vid upprepade tillfällen tidigare vad hon vill äta. Hon försöker förhandla med mig att vi ska hämta hälften var, men jag avvisar budet.

Här står vi nu – dödläget. Hon är ledsen och krokodiltårarna forsar ner för kinderna och jag tackar högre makter för att jag tankat energi genom min banan på jobbet samt att jag till slut fick i mig min mat. Men nu då….vad gör vi nu. Kallar in medlare funkar inte. Medlaren är på jobbet och hör inte på ropen från @_Storasyster (och @_Lillebror som nu börjat sympatiskrika efter mamma…med munnen full med mat)

Ett försök att låta henne fixa iordning sin mat i köket förkastades…

Just nu funderar jag över vad som driver oss till detta ställningskrig. Vad tusan vinner jag på att hålla emot…förmodligen inget. Min förhoppning var ju att hon imorgon ska ge svar på vad hon egentligen vill ha för mat till middag (eller vad frågan nu handlar om) istället för att först svara en sak och sedan ändra sig.

Nu är maten bortplockad och tallrikar diskade. Någon mat har hon inte fått i sig än…

Nu blir det ett slutbud om att vi tillsammans ska fixa iordning hennes müsli, mjölk, flingor, russin och kanel. Jag är inte förberedd på nattmangling så jag hoppas hon accepterar budet.

One comment

Kommentera

