iPads, mossa och pingisbord

Var på föräldraråd på barnens förskola i torsdags. Förskolan är också en del av skolan, så föräldrarådet handlar mycket om vad som händer på skolan också – kanske ibland lite för mycket . Nu var det ett tag sedan det var föräldraråd och en ny rektor är på plats, så det finns alla förutsättningar för att det blir en bra balans framöver.

Mina förväntningar på mötet var mest kring utemiljön på förskolan, som jag skrev om förra veckan. Av det jag hörde från rektorn på mötet lät allt mycket bra. Rektorns ambitioner gick i stort sett i samma linje med det vi skickade in via föräldraenkäten. Nu hoppas jag att det också finns tillräckligt med pengar att förverkliga planerna. Alltid en oro, särskilt när det ska prioriteras mellan förskolan och skolan.

På mötet fick jag en riktig aha-upplevelse då jag blev varse att skolans klassrum, eller holkar som de kallades, inte hade dörrar. Istället hängde draperier för ingången. Jag tänkte direkt ”vilken arbetsplats har mötesrum utan dörrar?”. Tack och lov har rektorn en plan som innebär att draperierna ska ersättas med dörrar.

Avslutningsvis fick vi höra om hur rektorn resonerade kring teknikstödet på skolan. Idag är det så att alla elever från åk 5 har en egen dator. Nu var avtalet på dessa datorer på väg att gå ut och rektorn funderade på kommande avtalsperiod och hur teknikstödet då ska lösas. Rektorns resonemang gick ut på att ersätta de flesta datorerna med iPads. Samtidigt skulle så många som möjligt av datorerna behållas så att eleverna kunde nyttja dessa vid behov där inte plattorna räcker till.

Samtidigt som jag blev uppriktigt glad över att skolan verkar jobba aktivt för att integrera teknik i undervisningen, kunde jag inte slå bort tanken som gnagde i mig på vägen hem:

Är det för mycket fokus på verktyg utan att ha syftet klart för sig?”.

Fick exempelvis till svar att plattor är det som kommer att gälla i framtiden framför datorer. Osäker på om rektorn menade i undervisningen eller generellt. Jag är dock inte helt säker på om en platta stöttar eleverna bättre i undervisningen än en dator. Hur är det med ergonomin i att hantera en platta exempelvis?? Det var också tydligt att det var en pengafråga, då det går fler läsplattor på en dator. På vägen hem från mötet kände jag mig i viss mån väldigt mossig, gammal och teknikfientlig då jag i mitt sinne ifrågasatte. Det blev liksom lite för mycket ”sälj”…jag tröstar mig med att jag har väldigt lite insikt i hur undervisningen i skolan bedrivs för att ha en ordentlig uppfattning om platta v/s dator. Men i grunden – syftet med redskapet måste vara klart innan beställningen läggs. Precis som på en arbetsplats där användarna drar i IT för att det ska köpas in läsplattor till höger och vänster…utan att kanske ge ett bra svar på frågan ”Till vilken nytta?”.

En sak som var positivt från mötet var att niorna bett rektorn om ett nytt pingisbord när de såg att de ynre eleverna fått ett och att det såg riktigt kul ut. Nu hade eleverna i uppgift att ta fram uppgifter om vad ett pingisbord skulle kosta och begära pengar hos rektorn för ett inköp. En delseger mot pc-dominansen på rasterna månne.

Kommentera

