En reaktion jag inte räknade med

Igår morse när jag åkte in till jobbet så skrev jag följande tweet, apropå att det var internationella kvinnodagen.

Internationella kvinnodagen. Idag borde vi män samlat fundera över varför dagen existerar. #Internationellakvinnodagen

Vad jag då inte visste var att denna tweet skulle retweetas drygt 70 gånger. Fantastiskt! Den mängden har jag aldrig varit i närheten av – på sin höjd kanske en 8-10 stycken. Det häftiga var att retweetsen också var spridda över hela dagen, även om många gjordes på förmiddagen.

Efter 9 retweets skrev jag:

Av 9 som retweetat denna är 8 kvinnor… https://t.co/Uu0oO3cZdK Männen funderar nog istället…

När jag nu tittar i Tweetbot:s sammanräkning är rt-fördelningen 57 kvinnor och 13 män. Inte 50/50…men det förväntade jag mig inte heller.

Var blandade känslor när jag satt på bussen hem efter jobbet. Värmen av att så många retweetat en av mina tweets. Samtidigt förjävligt att det ska finnas en särskild kvinnodag…att vi inte kommit längre år 2013.

För egen del försöker jag bland annat vara observant på hur det låter på barnens förskola. Lyssnar efter ledande frågor från pedagoger som kan andas könsuppdelning. Jag tycker det är en väldig skillnad att ställa frågan ”Vill du färglägga?” mot att fråga ”Vad vill du göra?”. Med en öppnare fråga får @_Storasyster, @_Lillebror och deras kompisar på förskolan fundera och bestämma helt själv om de vill färglägga, vara prinsessor, leka med bilar, spela fotboll etc.

Kommentera

