Hur ser en bra utemiljö ut på en förskola?

För drygt en vecka sedan fick vi föräldrar hem en enkät om hur vi såg på utemiljön på förskolan. Jag har för mig att jag twittrade ut något om enkäten när jag såg att en av frågorna var hur flickor respektive pojkar leker på utegården.

Nu har jag och min fru fyllt i enkäten – blev rätt mycket information – och jag hoppas projektet tar till sig av våra synpunkter. Funderar också över hur de ska hantera alla tankar som förs fram. Frågan om hur pojkar och flickor leker på förskolan besvarades med ett ifrågasättande av själva frågan. Vi förstod inte alls syftet med frågan utan ville ha en utemiljö som stimulerar barnen som de är – inte uppdelat i hur långa eller korta barnen är eller för den delen om de är pojkar eller flickor.

Bakgrunden till enkäten är att förskolans gård/hägn där barnen håller till när de är ute idag är under all kritik. Jag gissar att förskolan också insett det i och med de startat ett samarbete med två personer som pluggar till landskapsarkitekter. De gör detta som sitt exjobb.

När jag läste om projektet från början blev jag aningen osäker. Osäker då jag inte har en aning om vad en landskapsarkitekt kan kring barns grovmotoriska utveckling och vad som behöver stimuleras i form av en utmanande utemiljö. Lägg därtill vad en utegård bidrar med i att stilla barns nyfikenhet, stimulera till kreativitet etc. Men jag har förhoppningsvis inte hela bilden över hur arbetet med utemiljön ska bedrivas. Sedan handlar det ju i slutändan om hur mycket stålar som finns tillgängligt.

Jag hoppas dock att förskolan på något sätt bidrar med en handläggare till detta exjobb så att barnens behov täcks in – att det blir funktionellt. Alldeles oavsett är jag dock övertygad om att det inte behövs särskilt mycket insatser för att höja nivån på utemiljön mot hur det är där idag. På frågan om vad vi ville se i en ny utemiljö föreslog vi bland annat äventyrs/hinderbana, en ”naturruta” och en skuggig plats att ha picknick på. Skapa olika ”rum” på gården där barnen i hög utsträckning kan välja vad de vill göra utifrån sina behov.

Som av en händelse så är det föräldraråd på förskolan idag, där jag sitter med. Ska bli intressant att höra vad rekorns ambitioner kring utemiljön är, samt om mina frågor/funderingar ovan kan få några svar.

One comment

Kommentera

