Hoppas dina barn inte går på mina barns förskola

Fick höra att en chef undrade varför föräldern vabbade 48 timmar efter det att deras barn hade kräkts. Chefen menade att det minsann var upp till föräldrarna att avgöra om och när deras barn var friska och att 48 timmar var alldeles för lång tid innan barnen kunde återvända till förskolan, underförstått – lämna barnen så tidigt som möjligt efter sjukdom. Chefen lever också som hon lär, dvs. skiter fullständigt i reglerna för frisktid hemma. Med detta synsätt är det ju inte så konstigt att vinterhalvåret ser ut som det gör för småbarnsföräldrar. Om vi föräldrar lämnar tillbaka våra barn som potentiella smittorisker är det ju rätt stor chans att smittan förs vidare…och i värsta fall har jag ett barn som inom kort går in i en ny sjukdomsfas. För att inte tala om förskolepersonalen som utsätts för smittorisken.

På vår förskola finns riktlinjer om vad som gäller vid sjukdom, exempelvis att barn+syskon vid magsjuka och vinterkräksjuka ska hålla sig hemma 48h efter senaste kräkningen. Jag utgår från att syftet med reglerna är att undvika smittspridning. Jag utgår också från att det finns belägg för att ha 48h hemmavaro för att i alla fall minimera smittspridningen.

Chefen ovan har säkert trevliga barn, men jag hoppas innerligt att de barnen inte går på vår förskola. Det är säkert ingen ovanlighet att föräldrar lämnar tillbaka barn före de gränser som gäller, även jag har gjort det med dåligt samvete för osäkerheten kring mina barns och andras hälsa. Men att jag som chef skulle uppmana mina medarbetare till detta beteende finns inte på kartan. Tvärtom. Håll barnen hemma och se till att de är ordentligt friska när de kommer till förskolan. På det viset tror jag också att vi får färre vab-dagar än om föräldrar pressas tillbaka till jobbet.

Anta att det finns riktlinjer på arbetsplatsen där chefen ovan styr. Riktlinjer som styr vad de anställda får och inte får göra. Om vi leker med tanken att det fanns en riktlinje som säger att föräldrar inte ska ta med sig sina barn till jobbet, då barnen stör ordinarie verksamhet. Vad hade då hänt om föräldrarna vänligt men bestämt påpekade ”Det är jag som avgör om mitt barn är störande på vår arbetsplats…”

Kommentera

