Hur mycket kött ryms det egentligen i en falukorv?

När jag idag satte mig på tåget hade jag ingen aning om att jag idag skulle få berättat för mig vad som definierar kött i exempelvis en falukorv. Visste ni att kött definieras av förordningen 853/2004?

Det hela började med att Paul Ronge retweetade Annika Doppings tweet som löd

”Ytterst relevant diskussion på SVT om att så länge
vi konsumenter efterfrågar mycket billig mat
får vi vara beredda på mycet låg kvalitet.”

Efter den twittrades det om vattenmängd i fryst kyckling till att jag ställde frågan om vad definitionen av kött är. Att jag ställde frågan är att jag funderat över när det skrivs ”Kötthalt på 82%” på ett falukorvspaket eller ett paket grillkorv…vad innebär egentligen kötthalt och vad skiljer 82%-korven från en 34%-ig Hot Dog. Här visade det sig också att begreppen mellan de olika tillverkarna skiljer sig åt. Jag antar att det är samma köttdefinition som gäller när det informeras om ”köttmängd” och ”kötthalt”. Hur eller hur är det olika begrepp, olika procentsatser och där någonstans i charken på lördagsförmiddagen står jag och funderar över vad korven egentligen innehåller.

Vill rikta ett tack till Gustav Erikson som redde ut begreppen kring vad som är definitionen av kött (tråden hoppas jag går att följa här). Var många begrepp, termer och procentsatser och jag vet inte om jag blev mycket klokare utifrån min ursprungsfråga om köttdefinition. Gillar dock den sista tweeten han tweetade och som jag tar med mig på lördag när jag funderar över vilket korvpaket jag ska välja.

”Korta innehållsförteckningar kan
vara ett tecken på lite högre kvalitet.”

Jag väljer att tona ner ordet ”kan” och går på korta innehållsförteckningar. Lägger till ”så lite E-nummer som möjligt” så kan det bli riktigt bra. Jag hoppas ocskå att det framöver tydligt deklareras om korven innehåller häst, gris och/eller nöt. Men hur jag ska tackla 82 %, 57 % eller 34 % vad gäller kötthalt/köttmängd i förhållande till vilken kvalitet jag får…där får jag nog fundera ett varv till inför lördagens shoppingtur.

Kommentera

