Hämta-lämna-hämta-lämna…

Sitter på bussen hem och funderar nästa inlägg i Blogg100 utmaningen. Av någon anledning kom jag att tänka på vårt upplägg för hämtning och lämning.

Jag och min fru växlar hämtning och lämning vilket innebär att jag ena dagen är tidigt på jobbet och andra dagen sitter kvar ett tag. hur länge beror på hur mycket det är att göra på jobbet.

Vad jag ville komma till är att lösningen med att hämta ena dagen för att en annan dag komma tidigt till jobbet gör att jag slipper ta med mig så mycket jobb hem (nu händer det ändå men men). När jag börjar tidigt så är jag på jobbet runt 6:37, vilket innebär att jag har en och en halv timme på mig att jobba ikapp rester från dagen innan. Dagen före innebär det i princip att jag släppt det jag jobbat med, oavslutat, för att åka hem och hämta på förskolan. Förutom att jobba ikapp gårdagen finns det oftast marginaler för att ligga steget före på den aktuella dagen. Kan handla om att förbereda möten etc.

Eftersom jag har ett fast schema för vilka dagar jag hämtar och lämnar så blir det inte plottrigt. Det jag däremot upplevt är att tiden på jobbet på något sätt går mycket fortare. Beror ju så klart på att jag har kul på jobbet, men jag gissar att även flexandet i tiderna påverkar den känslan.

Även om jag eller min fru ska iväg på konferens över en dag så löser vi det oftast inom befintlig upplägg utan att behöva rucka på tiderna allt för mycket.

Så nu när jag sitter på bussen hem och klockan snart slår 19:00 har jag den största utmaningen kvar. Att komma ikapp familjen och hinna umgås innan läggdags…

Kommentera

