Föräldraledig för en dag

Idag har förskolan stängt och jag har varit hemma tillsammans med barnen. Det märks att jag, på de snart två månader jag varit tillbaka på jobbet, vant mig vid att rå om mig själv på dagarna. Att leva i ett tempo som jag till stor del kan styra över själv. En vardag som inte riktigt innebär täta kommandon från @_Storasyster som inleds med ett ”Pappaaaa!”. En del frågor innebär dessutom att jag ska göra precis tvärt om, dvs tolka in ett tvärtombudskap.

I morse:

”Pappaaaa! Jag vill ha müsli, möjlk, russin och kanel”
”OK!” – jag fixar i ordning frukosten till @_Storasyster och ställer fram det på bordet.

”Flingor”
”Va?”
”Flingor!”
”Vill du inte ha müsli?”
”Nä, jag vill ha flingor.”

Under förmiddagen fram emot lunch fortsätter kommenderandet

”Pappaaaa! Jag vill ha en smörgås”
Börjar gå mot köket. Innan jag ens nått fram:

”Pappaaaa! Jag vill måla en teckning”
”Men ville du inte ha en smörgås?”
”Jo.”

Sen tittar @_Storasyster på mig som att det är det självklaraste i världen att jag ska greja allt på samma sekund.

”Men jag kan inte göra allt samtidigt” försöker jag förklara…en stund senare:

”Pappaaaa! Jag vill ha en mugg med vatten”

”Pappaaaa! Ska vi baka cupcakes nu?”

När jag processat klart alla förfrågningar om vatten, mackor etc. och när vi till slut fått i oss lunch blev det bak av cupcakes. Efter frostning och strössling blev resultatet det här:

Cupcakesså nu återstår bara att koka lite kaffe, blanda saften och frossa i cupcakes innan det är dags för fredagsmyset. Stressigt det här 😉

Trevlig Fredag!

Kommentera

