Overallen åkte vagn idag

Idag när vi skulle gå till förskolan ville @_Storasyster bara ha en jacka och mössa på sig som ytterplagg. Vinteroverallen som jag tyckte värmde fint skulle hon ha på sig på utflykten senare idag på förskolan, men inte på morgonen när vi skulle gå dit. På benen hade hon nu enbart ett par leggings av tunnaste sort – såg kallt ut. Även vinterhandskarna skulle med till förskolan, men självklart skulle de åka tillsammans med overallen i korgen under vagnen och inte på händerna.

Jag har ju tidigare skrivit på ämnet när det gäller vinter, kläder och @_Storasyster och hur vi tjafsat om det här med kall väderlek…

Även gamla hundar kan lära sig något…så vad gjorde jag idag…jo, hon fick så klart sätta på sig precis de ytterkläder hon ville ha. Jag berättade ändå om min uppfattning baserat på vad jag tror om den kyliga väderleken. Sedan sa jag åt henne att vänta utanför på mig och @_Lillebror medan vi klädde på oss våra ytterkläder (min tanke var då att hon skulle hinna upptäcka att det var kallt ute innan vi gick). Men hon väntade utanför utan att komma tillbaka in. Hon sa till och med att det inte var så kallt ute. Så jag stoppade vinteroverall och vantar under vagnen, satte @_Lillebror i vagnen och @_Storasyster ställde sig på vagnen iklädd jacka, mössa och leggings med händerna i jackfickan – sen travade vi iväg. Jag frågade henne om hon frös, men det var inga problem sa hon. På vägen till förskolan mötte vi ett äldre påpälsat par som var ute på promenad. Måste ha sett rätt kul ut när vi kom travandes mot förskolan – två vinterklädda personer och en vårklädd  @_Storasyster.

Liknande händelse uppstod ju förra veckan då vi skulle gå till affären. Då hade hon bestämt sig att hon skulle ha ytterjacka, leggings och gympaskor. Fast då hade hon det tufft sista biten hem, med iskalla fötter som fick tina upp hemma i värmen.

IMG_5038Återstår att se vilka kläder som gäller när vi ska gå hem från förskolan. Det är upp till henne.

Kommentera

