På remiss

Idag ska jag åka iväg till sjukhuset med @_Lillebror. Vi åker iväg på remiss efter det som hände för ett tag sedan då han svimmade.

Precis som när vi var på väg till ultraljudskontrollen när barnen låg i magen så känns det nu som en rutinkontroll där allt kommer att visa sig vara normalt. Inget annat finns på kartan. Ja varför skulle det visa något annat än att allt är normalt.

Igår när jag satt på tåget så kom jag att tänka på informationen till oss nyblivna föräldrar inför ultraljudskollen. Undersökningen syftade ju till att kontrollera att allt står rätt till med fostret. Samtidigt fick vi föräldrar en första chans att se den lille. Ett hjärta som bultar för fullt, en ansiktsprofil eller vilket kön det är på barnet. I vårt fall så var det den som styrde ultraljudsapparaten som förklarade vad som syntes. Hur blodomloppet fungerar, vart olika organ sitter osv. Som nybliven förälder nickade jag instämmande i det som visades utan att egentligen veta vad jag såg. När vi exempelvis kollade @_Lillebror så missade både jag och min fru att det tydligt framgick att han var kille.

Men att ultraljudsundersökningen skulle visa på att vårt kommande barn skulle ha ett hjärtfel eller något annat avvikande var jag inte särskilt förberedd på. Hur skulle jag kunnat förbereda mig på något sådant…blir ju ändå aldrig som jag tänkt mig. Som när @_Lillebror svimmade – var ju bara en inre panik som bubblade upp. Den lilla kunskap jag möjligen hade om olika tillbud kändes väldigt avlägsen då.

Så vad tänker jag om dagens besök på sjukhuset med @_Lillebror. En EEG-undersökning som ska undersöka hans lilla hjärna. En liten hjärna som just nu är i full gång med att lagra utveckla tal, motorik och en massa andra hyss. Undersökningen på sjukhuset ska bara klaras av. Klaras av så vi kan bocka av att allt står rätt till. Inget annat alternativ finns på kartan just nu.

2 comments

Kommentera

