Snuset i Boden

Satt och tittade på På spåret och fick upp en massa lumparminnen i skallen. Minnena kom utav programmets första resa som gick till Boden. Gemensam nämnare blev visst snus, trots att På Spåret borde resulterat i minnen från de många resorna till och från Boden.

– Innan jag ryckte in i lumpen rökte jag. Målet till lumpen var att sluta röka för att få bättre kondition. Gick sådär och en tid efter att jag ryckte in började jag snusa…

– En kväll efter jag somnat blev jag väckt av min kamrat som sov i slafen under mig. Han hade svalt en snus i sömnen och var tvungen att bege sig ut och få något i magen. Sömndrucken hängde jag med ut i Bodennatten för att inta en hamburgare på Byssegrillen.

– Jag lärde mig att telegrafera. Telegrafilektionerna leddes med glimten i ögat av Kapten Norberg och civilaren Jansson. Minns särskilt hur Norberg på sitt karakteristiska vis packade ihop en prilla Röda Lacket i sin snusspruta för att kort därefter skicka upp den under överläppen. Mustaschen pekade rakt ut av prillan. Jädrar vad nöjd han såg ut att vara.

Tack och lov slutade jag snusa många år senare efter ett vad med min bror. Den som inte grejjade att sluta skulle bjuda den andre på en resa till London. Tyvärr lyckades brorsan också sluta så vi kom ingen vart. Så här i efterhand skulle vi ju så klart belönat oss med en Londonresa istället för att vi lyckades.

Dock kan jag än i dag drömma så där verkligt att jag snusar och vakna med ångest att jag börjat igen. Då är det skönt att vakna till och bara konstatera att det är en dröm.

Vad kostar en dosa snus nu för tiden förresten…är väl inte billigt.

Kommentera

