450 ml av lugn och ro

Idag var jag på blodtappen och lämnade blod. För vilken gång i ordingen minns jag inte, men det har blivit ett antal påsar genom åren. Senaste gången var i juni, men jag brukar försöka lämna så oftare än så.

Det som slog mig var hur skönt det var att ligga där på britsen i lugn och ro samtidigt som 450 ml blod rinner ur kroppen. Skönt på det sättet att få stanna i vardagen, ligga ner på rygg, titta i taket och bara ta det lugnt. Lugn musik i högtalarna och inte allt för många människor i omlopp i lokalen. Behövde inte ens fundera på vad som skulle hända om jag somnade då sköterskan som tappade mig på blod lovade att väcka mig. 

Många förhindras av regler från att lämna blod. En del av reglerna tycker jag känns väldigt mossiga, men ni som trots allt passerar regelverkets filter och har tänkt tanken att kanske börja lämna blod tycker jag absolut ska bege sig till närmaste tapp och göra slag i saken.

Som en avslutning på dagens tapp-besök skänkte jag min blodgivarersättning till Läkare utan gränser

Kommentera

